Uber-Otto deal versnelt autonome trucktechniek
Tesla geldt als het typische voorbeeld van een nieuwkomer die een serieuze kans ziet in een veranderende branche. Zoiets zou de truckwereld ook te wachten staan, nu vrachtwagens steeds intelligenter worden en almaar meer taken van chauffeurs overnemen. Om die reden verwachtten analisten in de VS bijvoorbeeld dat Otto niet gekocht zou worden door Uber, maar door Daimler of Google.
Vooralsnog volgt Otto de strategie waarbij de chauffeur nog altijd aan boord is. Alleen op lange stukken snelweg neemt het voertuig het stuur over van de chauffeur, die zou kunnen gaan rusten. Maar rijden in stedelijke gebieden, in laad- en lossituaties alsmede het manoeuvreren bij klanten blijven een klus voor de chauffeur. Een ander plan van Otto is om op te treden als intermediair tussen chauffeur (lees: de eigenrijder) en diens klanten. In Europa bestaan al diverse initiatieven op dit gebied, zoals Teleroute en Timocom.
TLN reageert enthousiast op de ontwikkelingen, in het besef dat de ‘chauffeurloze truck’ nog heel ver weg is.