Tridec bouwt lichtere variant TD-stuursysteem

Tridec heeft een lichtere variant van de TD-X ontwikkeld: de TD-XD, waarbij de D staat voor de directe overbrenging van de stuurbeweging van de eerste op de laatste as. Het TD-XD stuursysteem is ten opzichte van de TD-X, 50 kg tot 170 kg lichter. Dit is mogelijk omdat de overnemer ter hoogte van de starre as is komen te vervallen en in het chassis geen montagevoorziening voor de overnemer getroffen hoeft te worden. De maximale besparing wordt gerealiseerd wanneer gekozen wordt voor 100 mm hoge asmontageframes en een TD-K koppelingplateau. Door het wegvallen van de overnemer bevat de TD-XD ook een kleine draaikrans en twee stuurkogels minder.

De nieuwe TD-XD is, net als het bestaande TD-X systeem, door de RDW goedgekeurd. Zoals bij de overige Tridec systemen, worden ook hier speciale kartelbouten gebruikt om het loslopen van bouten en natrekken te voorkomen. Om een goede conservering te garanderen zijn de meeste componenten behandeld met KTL. Optioneel kunnen de draaistellen verzinkt geleverd worden. Tot slot is een grotere stuurhoek van dertig graden mogelijk wat voornamelijk bij trailers met een korte wielbasis noodzakelijk is.

Samengevat resulteren de aanpassingen volgens Tridec in een prijsreductie, een gewichtsreductie en een besparing in onderhoudskosten.

Lichtere variant: Tridec TD-XD

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.