Toppositie transport en logistiek in gevaar

In een nieuw rapport naar de toekomstbestendigheid van de sector signaleren ING en transportverzekeraar TVM het belang voor transportbedrijven om meer te investeren in interconnectieve netwerken en voorspellende data-analyse.

De Nederlandse vervoerssector blijkt onvoldoende kennis over de nieuwe toetreders op de markt te hebben en zet daarnaast te weinig in op echte vernieuwing. Dit blijkt uit onderzoek ‘Van wielen tot World Wide Web’ van ING en TVM. Als Nederland in 2020 de ambities uit het topsectorenbeleid van de overheid waar wil maken, is het prioriteit dat vervoerders dringend nieuwe concepten en verdienmodellen ontwikkelen die tegemoet komen aan de nieuwe klantbehoefte.

Technologische ontwikkelingen en branchevervaging zorgen voor nieuwe toetreders op de markt, die eigen vervoersconcepten ontwikkelen zoals Uber. “Maar ook bestaande spelers zoals Amazon bestormen de logistieke markt met volledig geautomatiseerde warehouses. Ook groothandelaren en producenten stappen weer in de logistiek, omdat door ketenverkorting als gevolg van online verkoop direct contact met de consument mogelijk is geworden,” aldus Paul Haverkamp van TVM.

Alternatieven

Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de vervoersbedrijven zich richt op optimalisatie van kernactiviteiten en verlagen van de kosten, terwijl slechts een klein deel alternatieve kanalen aanboort om nieuwe klanten en markten te bedienen. “Een goed voorbeeld van het vinden van nieuwe vervoerskanalen is MyWays van DHL, waarbij pakketjes door particulieren bezorgd worden op elk door de ontvanger gewenst tijdstip en plaats,” stelt sectormanager Machiel Bode van ING.

“Voor veel transportbedrijven zou het vinden van nieuwe wegen hoog op de agenda moeten staan om in de snel veranderende transportmarkt competitief te blijven”, aldus Bode. Om marktpositie te behouden is het bijvoorbeeld belangrijk dat Nederlandse logistieke dienstverleners meer investeren in ICT-technologie die nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk maakt, waaronder voorspellende data analyses en online netwerken die traditionele ketens vervangen. Met data-analyse ontstaan ook mogelijkheden voor nieuwe verdienmodellen, gebaseerd op het vermarkten van data waarmee verschillende spelers in de goederenstroom advies kunnen krijgen om de logistieke kosten te verlagen. Een nieuwe verdienmodel rondom data wordt door de meeste logistiek dienstverleners nog niet toegepast, men geeft nu zelfs veel data gratis weg, zo blijkt uit het onderzoek.

Om de juiste kennis voor deze technologische innovaties in huis te halen kunnen transportbedrijven samenwerken met specialistische ICT partijen. Daarmee kan de sector de concurrentie met nieuwe toetreders aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *