Toelatingskeuring wordt anders

De bepaling van de MTM vond altijd plaats op basis van de optelsom van de wettelijke toegestane aslasten van het voertuig met een maximum van vijftig ton. Voor rijdende werktuigen was dat zestig ton. Hierdoor kreeg een 8×4 kipper met een achttien tons tandemstel voor en een negentien tons tandemstel achter keurig 37 ton als maximum gewicht op het kenteken. De komst van de Europese typegoedkeuring (ETG) heeft daarin verandering gebracht.

In het kader van de ETG wordt de vaststelling van het maximum voertuiggewicht uitgevoerd volgens de Europese Verordening 1230/2012. Daarbij wordt ook gelet op een juiste gewichtsverdeling van de lading over het voertuig. Dit betekent dat er bij maximale belading geen aslasten mogen worden overschreden.

Als dat wel het geval is wordt de MTM zover verlaagd tot aan deze voorwaarde wordt voldaan. In het voorbeeld van de kiepauto zou dat kunnen betekenen dat de MTM naar 36 of misschien 35 ton gaat. De MTM staat vermeld op het kentekenbewijs en in het register. Bij controles in Nederland is deze waarde bepalend voor de vraag hoe zwaar het voertuig mag zijn.

Lees hier het complete verhaal in Aftersales Truck nummer 1 van 2015 >>

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3315 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.