TLN vraagt België uitstel invoering kilometerheffing

Op grond van ervaringen en signalen van de leden heeft TLN er géén vertrouwen in dat alle benodigde voorbereidingen voor een probleemloze invoering op 1 april aanstaande zijn afgerond. TLN-voorzitter Artur van Dijk heeft een brief gestuurd naar administrateur-generaal Schoups van Via Pass waarin verschillende problemen benoemd worden.

Diverse leden hebben aangegeven dat Satellic op dit moment onvoldoende kastjes op voorraad heeft en de levertijd ervan oploopt tot enkele weken. De OBU is volgens TLN instabiel. Leden geven aan dat de OBU’s om de haverklap op rood springen, dan weer handmatig aangezet moeten worden om vervolgens wéér uit te vallen. Ook komt het vaak voor dat de ’teller’ van de tolkosten niet doorloopt. Dit wordt straks een probleem, want veel kleine vervoerders willen graag meteen na afloop van een rit een factuur sturen waarop de tolkosten apart vermeld staan. Satellic geeft aan dat dit met software-updates verholpen moet worden, maar het resultaat daarvan blijft momenteel achterwege.

Inbouw en plaatsbepaling

Het inbouwen van de kastjes lukt niet op tijd. Het gros van de vervoerders zal niet de sigarettenaansteker willen gebruiken, maar de OBU willen inbouwen op de vaste stroomvoorziening van de auto. Satellic levert uitsluitend het kastje en verwijst voor inbouw naar VDO of Phelect. Laatstgenoemde leverancier lijkt de vraag naar kabelkits niet aan te kunnen, waardoor levertijden oplopen en ondernemers in de problemen dreigen te komen. De OBU schakelt niet automatisch in na inbouw, waartoe software-updates een oplossing moeten bieden. Het resultaat hiervan blijft momenteel achterwege.

De plaatsbepaling in de OBU gaat mis. Het kastje heeft vaak moeite om te bepalen waar de auto exact rijdt, vooral als wegen dicht bij elkaar liggen. Ook kampen de leden met haperende dienstverlening vanuit de Customer Support van Satellic. Wachttijden van twintig tot dertig minuten zijn volgens onze leden niet uitzonderlijk. De antwoorden via de mail zijn vaak van bedroevende kwaliteit qua begrijpelijkheid en juistheid. Het komt zelfs voor dat antwoorden worden gegeven, afwijken van de informatie op de website van Satellic. Aangezien op dit moment nog geen 25 procent van de Nederlandse auto’s is geregistreerd, is dit een reëel risico voor de tijdige registratie van het wagenpark.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3493 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *