TLN pleit voor bespreekbaar maken brandstofprijzen

Transport & Logistiek Nederland adviseert haar leden om de alsmaar stijgende brandstofprijzen bespreekbaar te maken met opdrachtgevers. TLN adviseert transportondernemers om een brandstofclausule af te sluiten waarin reële afspraken staan, schrijft de werkgeversorganisatie.

TLN schat in dat ongeveer 80 procent van de ondernemers gebruik maakt van een brandstofclausule. Hierdoor kunnen de risico’s van sterke fluctuaties in brandstofkosten worden ondervangen. Er zijn verschillende vormen van clausules, zowel in de prijsstelling als de termijn van aanpassing. Hans van Noord: ‘Ik ben in deze tijd blij dat ik een clausule heb en ik ken bijna niemand die dat niet heeft. Het is een soort redding in deze tijd, want anders moet je de kosten zelf dragen.’

Vertraging in clausule kan duur uitpakken

Ondernemers die gebruik maken van een brandstofclausule, kunnen toch last hebben van de sterk stijgende brandstofprijzen, omdat de clausule vaak werkt met vertraging. Als je bijvoorbeeld een clausule per week hebt afgesproken, rij je voor de prijs die bijvoorbeeld op maandag geldt. De rest van de week geldt voor de klant ondanks de dieselprijsstijgingen die afgesproken prijs.

De voortdurende en sterke stijgingen creëren nu een voortdurend een groeiend nadeel. Dat merkt ook Wim Mellink, die zes vrachtwagens heeft: ‘Ik kijk iedere eerste van de maand naar de gemiddelde prijsstijging van de afgelopen maand. Daardoor loop ik eigenlijk altijd 30 dagen achter. Dat is niet handig.’ Een supermarktvervoerder heeft aangegeven ongeveer 800.000 liter diesel per week te tanken. Als de pompprijs in een week stijgt met 15 cent kost dat 120.000 euro extra per week.

“Zo lang de stijging van de prijzen doorgaat is het belangrijk om vinger aan de pols te houden bij opdrachtgevers en klanten. De periode waarover je een clausule afsluit moet verkort kunnen worden. Daardoor kan een vervoerder de prijsstijging van de brandstof sneller meenemen in zijn prijzen hoeft daardoor niet te wachten tot het volgende ‘correctiemoment’ dat is afgesproken in de clausule,” aldus TLN.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3315 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.