TLN: Nog altijd pijn in kiepautovervoer

Het vierde kwartaal 2015 zorgde weliswaar voor een verhoogde bedrijvigheid maar daartegenover stond een krimpend niveau van de prijzen. De toename in de woning- en utiliteitsbouw zorgt momenteel voor een flinke toename van orders voor bedrijven in het bouwmaterialenvervoer. Het bouwmaterialenvervoer lijkt de crisis te boven, maar dat geldt zeker niet voor bedrijven in het kiepautovervoer, zegt TLN stellig. Asfalt, zand, grond, grind en puin zijn de voornaamste producten die het kiepautovervoer vervoert. Bedrijven in het kiepautovervoer moeten het voornamelijk hebben van orders uit de grond-, weg- en waterbouw (ggw). Hiervan trekt de productie in veel mindere mate aan dan de productie in de woning- en utiliteitsbouw, waardoor de groei van het aantal opdrachten voor kiepautovervoerders achter blijft.

Desalniettemin is het jaar 2015 volgens het oordeel van kiepautovervoerders die lid zijn van TLN, het minst slechte jaar sinds het uitbreken van de crisis in 2008. Van alle soorten bedrijven binnen de sector transport en logistiek zijn ondernemers bij kiepautobedrijven het minst enthousiast over 2015. Desondanks ziet een toenemende meerderheid van hen het economische klimaat binnen het kiepautovervoer verbeteren. Het herstel binnen de deelmarkt kiepautovervoer gaat echter, vergeleken met andere transport en logistieke bedrijven, uiterst moeizaam, aldus TLN.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3478 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *