TLN: extra miljarden voor infrastructuur

Het aantal files veroorzaakt door vrachtwagens met pech is verder toegenomen, blijkt uit cijfers van de Verkeers Informatie Dienst. Vrachtwagens staan vaker met een klapband langs de kant van de weg. Slechte controle en achterstallig onderhoud spelen daarbij een grote rol.

“Ongeveer veertig procent van de vrachtwagenpech te maken heeft met problemen met banden”, zegt Van Dijk. Er wordt volgens hem al goed gecontroleerd op de bandenkwaliteit, maar bandensensoren, zoals die nu bij personenauto’s worden aangebracht, zijn voor vrachtwagens vooralsnog niet verplicht.

Achterstallig onderhoud aan de infrastructuur vormt daardoor een groter risico voor het bandenwelzijn. Van Dijk: “Als je met een band over een obstakel rijdt, bevordert dat slijtage. Procentueel gebeurt het nu eenmaal dat banden zo nu en dan een keer kapot gaan, maar een goede infrastructuur kan schelen.”

De afgelopen jaren zijn er volgens de voorzitter miljarden uit het infrafonds weggestroomd. “In het kader van de bezuinigen. We zijn niet ontevreden over wat er is overgebleven, maar in onderhoud van de wegen kun je niet genoeg investeren. Dan denk ik niet aan extra miljoenen, maar aan extra miljarden. Nederland is nu eenmaal handelsland”, zegt van Dijk.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.