Stroomlijnopbouw en zonnekoeling voor Besseling

Besseling is recentelijk actiever geworden in het geconditioneerde koerierswerk. Dit is mede een gevolg van veranderingen in de markt en de bedrijfscultuur waarmee Besseling graag inspeelt op de wensen van zijn klanten. Zo is er steeds meer controle op de GDP-richtlijn, waardoor medicijnen die normaliter ‘droog’ worden vervoerd, sinds kort toch in een temperatuur geregelde omgeving vervoerd moeten worden.

Ook de naleving van de hygiënecode, de HACCP, is een vereiste. Aangetoond moet worden dat de producten geconditioneerd, dus onder constante temperaturen, worden vervoerd. Daarom zijn de wagens uitgerust met een temperatuur-registratiesysteem waarbij de temperaturen continu en zelfs op afstand kunnen worden uitgelezen. Besseling speelt hierop in door de MAN-trucks uit te rusten met een koelsysteem dat wordt aangedreven door zonne-energie. De nieuwe MAN TGM heeft zonnepanelen op het dak. ”Daardoor besparen we brandstof, want normaliter ontleent de koelmachine zijn kracht aan de motor van de MAN. We sparen op uitstoot en de koeling is ook nog eens geluidloos”, legt Andre Besseling uit. Daarbij zorgt de gestroomlijnde modelvoering tot minder weerstand wat ook positieve invloed heeft op het verminderen van CO2-uitstoot. Dankzij dergelijke nieuwe technieken, maar ook dankzij het beschreven vervangingsbeleid, hoeft Besseling zich volgens MAN nooit zorgen te maken over de voorschriften die gelden in milieuzones in binnensteden. ”Het spreekt voor zich, dat ook op bewolkte dagen de zonnecellen ruim voldoende licht opvangen om voor voldoende koeling in de laadruimte te zorgen. “ Besseling rijdt sinds kort ook met enkele Volkswagen bestelauto’s met dit type koeling.

Carrosseriefabriek Harderwijk heeft op het MAN-chassis een Solomar concept gebouwd. Dit bestaat uit een Full Slipstream opbouw voor en achter, zijskirts onderlangs, het zonnekoelingsysteem Solcar en een Carrier Pulsor vriesinstallatie. De toeleverancier verwacht dat, afhankelijk van de inzet, de truck met deze opbouw een brandstofbesparing tot tien procent kan realiseren.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3416 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.