Sterke afname onderhoud bestelauto

Meestal worden niet al te grote afstanden afgelegd met bestelauto’s. In de meeste gevallen fungeren ze als pakjesbezorgers die dagelijks een flink aantal start-stops maken. Bovendien zijn de chauffeurs niet altijd even voorzichtig en worden bestelauto’s dus vaak relatief zwaar belast.

In theorie zouden bestelauto’s een prachtige inkomstenbron van de werkplaats kunnen zijn. Toch wordt de service-interval, die door de fabriek wordt voorgeschreven, steeds verder opgerekt. Dat blijkt uit de analyses die Mivar en Aftersales Magazine hebben gemaakt van een aantal bestelauto’s. Soms is de onderhoudsinterval van een bestelwagen zelfs langer dan van een vergelijkbare personenauto.

De langere interval betekent een afnemend verdienpotentieel voor de werkplaats. Die ontwikkeling heeft zich overigens al eerder voorgedaan bij de personenauto’s. Wat overigens zeker niet wegneemt dat bestelwagenklanten niet gekoesterd moeten worden.

Iedere klant is er één tenslotte! En behalve het regulier onderhoud en klein schadeherstel, gaat het ook om aircoservice of bandenvervanging. Het zijn allemaal goede momenten om de klant nog eens te attenderen op de vele faciliteiten van de werkplaats.

Zwaar belast

Daarbij moet vooral het potentiële volume aan apk’s niet worden vergeten, want zeker bij bestelwagens is dat een kansrijk klantenmoment. Het wagenpark van de grijze en witte busjes (zoals ze vaak oneerbiedig worden genoemd) mag dan een stuk kleiner zijn dan van personenauto’s, op jaarbasis gaat het nog altijd om bijna 700.000 stuks.

Door de zware belasting kunnen bestelauto’s vaak voor de nodige omzet zorgen in de werkplaats. Remdelen, stuurdelen, maar ook veren zijn veelvoorkomende reparaties als gevolg van de algemene periodieke keuring.

Er mag in ieder geval geconcludeerd worden dat bestelauto’s een interessante bron vormen van aftersalesmogelijkheden in een markt die danig onder druk staat. Bestelwagenklanten zijn vooral heel kostenbewust en willen zo min mogelijk tijd (en geld) verliezen door noodzakelijke stilstand in de werkplaats.

Download hier alle cijfers uit het Mivar-onderzoek naar betselauto-onderhoud >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Jos Veldhuisen has 20 posts and counting. See all posts by Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *