Spoor remt Europees goederenvervoer

De trend bij het goederenvervoer per spoor is dat klanten klagen over onbetrouwbaarheid van het systeem en recentelijk natuurlijk door stakingen bij diverse spoorwegmaatschappijen. Verladers vinden het spoor te duur en te onbetrouwbaar. De in dit nummer geïnterviewde spoorklant DSV constateert dat het spoor er eigenlijk nauwelijks nog klanten bij kan hebben. “Ze zitten aan de top van wat ze aankunnen. Ze worden daarbij verdrongen door het personenvervoer. Dat er onlangs flink is gestaakt helpt ook niet”, aldus DSV.

Het geval wil dat er met name in Duitsland de komende jaren sprake is van verminderde capaciteit wegens uitvoerige bouwwerkzaamheden aan het Duitse spoorwegnet. Zo mogelijk nog erger is dat het spoor tal van vernieuwingen in de weg staat. De Duits spoorwegen hebben een lange, taaie en dure campagne gewijd aan het van de weg houden van Lange en Zware Voertuigen of Ecocombi in Duitsland. Dat is deels gelukt. Speciaal gebouwde websites worden in de lucht gehouden om de politiek zich tegen de ‘monstertrucks’ te laten keren. Maar het helpt niet. Niet alleen rapporteren Duitse instanties dat LZV een zegen zijn voor het milieu, in dit nummer blijkt uit een gedegen Nederlands-Duitse studie ook nog, dat langere LZV nog beter zijn voor de Europese samenleving. Daarbij wordt ervan uitgegaan, dat zo’n langere LZV zich helemaal qua maatvoering in de pas bevindt met de eisen van het spoorwegmaterieel.

Het perspectief is verder dat bijvoorbeeld in Zwitserland, waar de overheid alle transittrucks van de weg wil afhebben, het spoor niet kan bestaan zonder staatssubsidies en dat de Nederlandse regering de spoortarieven volgend jaar met tien procent wil verhogen. Dit doet mij denken aan de jaren zeventig van de vorige eeuw, toen de Britse vakbonden ervoor pleitten dat een stoker op een diesellocomotief moest blijven meerijden, omdat de man anders werkloos zou raken.

Indien mogelijk, moet een vervoerder altijd voor het spoor kiezen. Maar de mogelijkheden worden nu ineens in een hoog tempo flink beperkt. Er is eerlijk gezegd steeds minder reden om als vervoerder nu nog voor het spoor te kiezen. Maar het spoor dwarsboomt wel de vernieuwingen in het wegvervoer. Wanneer nu, op dit moment alle Europese landen LZV toestaan, dan kan het spoor verder bouwen aan een nieuw net. En passant voldoen alle landen meteen aan de geëiste CO2- reductienormen die de EU heeft gezet voor het jaar 2020. Met bestaand materieel, dat kan terugvallen op een geolied servicenetwerk.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.