Duitsland en Nederland hebben aangegeven op dezelfde manier te zullen handelen, en ook België sluit zich daarbij aan, “om te vermijden dat chauffeurs bij een latere controle slachtoffer van de situatie zouden worden”, zegt de Belgische Inspectie, FOD Mobiliteit. De inspectie doelt erop, dat chauffeurs tot 28 dagen lang beboet kunnen worden voor overtredingen van de rij- en rusttijdenwet. De tachograaf slaat de gegevens van 28 dagen op in het geheugen van het systeem.

Eerder riep de Nederlandse ondernemersorganisatie EVO de Franse regering in een brief op om ervoor te zorgen dat vrachtwagens die in Calais aankomen, blijven rijden en alleen stilstaan in daarvoor bedoelde veiligheidszones. Volgens EVO wordt het risico op verstekelingen kleiner als vrachtauto’s blijven rijden. “Ontstaan er voor deze zones toch files, dan moeten de Franse autoriteiten sneller extra politiebeveiliging inzetten”, stelt de verladersorganisatie.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2024
Meest bekeken
Recente Reacties