Omdat het wegvervoer in europa de komende decennia een flinke groei zal doormaken, zullen zware vrachtwagens uitgerust met een dieselmotor het leeuwendeel van het wegvervoer in Europa voor hun rekening blijven nemen. Dat gezegd hebbende, zal het uiterst moeilijk worden om de gestelde klimaatdoelen te behalen, waarschuwt Shell, omdat het wagenpark nog met een vijfde zal groeien.

In de nieuwe vervoersrealiteit zal het aandeel van het wegvervoer in Europa 69% bedragen en verdelen schip en trein de andere 31%. Elektrisch aangedreven trucks zijn voorbehouden aan stedelijke distributie en niet aan lange afstandsvervoer. Daarvoor kan alleen LNG als alternatief gelden. Shell publiceerde de studie in Duitsland en zegt dat Duitsland er goed aan doet om in de nabije toekomst in een vijftiental LNG tankstations te investeren. Wanneer LNG een aandeel in het wegvervoer heeft van tweederde, zoals ook in Nederland nagestreefd wordt, dan zal dit leiden tot een serieuze afname van dieselverbruik en dito uitlaatgassen. Shell denkt dat daardoor in Duitsland al zeven miljard liter diesel minder nodig zal zijn. Shell pleit ervoor dat de meerprijs die nodig is voor een LNG truck, middels een overheidssubsidie gecompenseerd wordt.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties