Scania verbetert hybride aandrijvingen

Scania komt met een nieuwe hybride-aandrijflijn, GE 281 geheten. Dit systeem werkt samen met een zeven- of negen liter verbrandingsmotor van Scania en biedt nieuwe mogelijkheden voor het creëren van vrijwel fossielvrije transportoplossingen voor zware vrachtwagens met een veeleisende carrosserie-opbouw.

Scania’s nieuwe hybride aandrijflijn is intern ontwikkeld volgens de modulaire filosofie van het bedrijf. Door twee elektromotoren aan elkaar te koppelen en ze samen te voegen met essentiële onderdelen van Scania’s nieuwste (2020) generatie van Opticruise versnellingsbakken, is iets echt nieuws en opmerkelijks gecreëerd, de GE281, een elektrische aandrijving met een naadloze vermogensoverdracht en capaciteit voor GVW’s tot 36 ton zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor. Maar het werkt ook andersom: aangezien de elektrische aandrijving de verbrandingsmotor altijd ondersteunt bij het wegrijden en accelereren, kan de verbrandingsmotor zowel qua volume als vermogen worden verkleind. Hybridisatie betekent brandstofbesparingen tot 40% in stedelijke gebieden in vergelijking met traditionele aandrijflijnen, aldus Scania.

Veelzijdigheid troef

De nieuwste hybride generatie van vrachtwagens van Scania kan worden besteld als HEV’s en als PHEV’s, verkrijgbaar met cabines van de P-, G- en L-serie. De vrachtwagens kunnen worden gespecificeerd als bakwagens en als trekkers. De DC07 verbrandingsmotor is beschikbaar in drie vermogensafgiftes, net als de DC09-motor. Alle Scania Euro 6-motoren kunnen draaien op met waterstof behandelde plantaardige olie (HVO), maar sommige kunnen ook draaien op biodiesel FAME. Die laatste is overigens in Nederland nauwelijks verkrijgbaar.

Hoge vermogens, veel koppel

Scania’s hybride GE281 systeem biedt 230 kW continu en 290 kW als piekvermogen, terwijl het maximale koppel 2.100 Nm is. Hij heeft zes voorwaartse versnellingen, maar geen traditionele koppeling, aangezien een planetaire versnelling dat proces verzorgt en zorgt voor schakelen zonder koppelonderbreking. Deze oplossing biedt ook de door chauffeurs gewenste kruipsnelheid bij lage snelheden en de PTO kan worden ingeschakeld terwijl de vrachtwagen rijdt, zowel elektrisch als met verbrandingsmotor, aldus Scania. Het vol-elektrische bereik van de PHEV bedraagt nu zestig kilometer, ruim voldoende om zero-emissie-zones schoon te kunnen doorkruisen, aldus Scania.

Energie recuperatie

“De rijervaring kan eigenlijk worden vergeleken met wat u in een personenauto krijgt met een systeem met dubbele koppeling”, zegt Scania. “Met deze oplossing kunnen we alle ondersteunende functies bieden waaraan Scania-klanten gewend zijn, zoals adaptieve cruise control met actieve voorspelling en snelheidsregeling bergafwaarts. Een andere grote verbetering is dat de energierecuperatie tijdens het vertragen ook ononderbroken is, wat belangrijk is aangezien de elektrische motor de primaire rembron is in deze trucks.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3315 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.