Scania Parts breidt RFID uit

Scania werkte mee aan een onderzoeksproject van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in 2010 waarbij men naging hoe de RFID-technologie de wereldwijde leveringsprocessen kon optimaliseren. Ondertussen werd met succes een oplossing geïmplementeerd. In SPC 1 werd het Mojix Star RFID-RTLS-systeem geïnstalleerd om de leveringsbewegingen op te volgen van bij de bestelling tot de verzending. “Sinds we RFID hebben geïmplementeerd in SPC 1, is het systeem stabiel en zijn wij heel tevreden over de werking”, zegt Brecht Vanhove, Warehouse Engineer bij Scania Parts Logistics.

Om alle transportcontainers op te volgen die over en weer worden getransporteerd tussen SPC 1 en SPC 2, en om precies te weten in welke richting de onderdelen gaan, besliste het management van Scania om het bestaande RFID-systeem uit te breiden naar twee laadkades in SPC 2. Op basis van de aanbevelingen van de systeemintegrator Mieloo & Alexander opteerde het projectteam van Scania Parts Logistics ervoor om een andere technologie te gebruiken dan in SPC 1. Aangezien slechts twee laadkades in SPC 2 uitgerust zullen worden en er geen RTLS-systeem vereist is in dit nieuwe gebouw, kozen zij voor de Kathrein RFID-leessystemen om te garanderen dat alle herbruikbare transportitems (reusable transport items – RTI) die voorzien zijn van een label betrouwbaar worden gedetecteerd en de richting van de beweging wordt bepaald.

“Door het gebruik van RFID zijn we voor bijna 100% zeker dat alleen onderdelen die daadwerkelijk werden besteld in de containers voor buitenlandse zendingen belanden. Zo kunnen wij de leveringsfouten die het moeilijkst te corrigeren zijn vermijden en de tevredenheid van de klanten verhogen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3411 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.