Renault werkt aan zuiniger distributietruck

Na de Optifuel Lab 2, het laboratoriumvoertuig met vele technologische innovaties gericht op terugdringing van het brandstofverbruik bij trucks in het internationaal transport, richt Renault Trucks zijn onderzoek nu op distributievoertuigen.

Doel van het project is het ontwerpen en ontwikkelen van een demonstratievoertuig voor koeltransport dat zoals gemeld dertien procent minder brandstof verbruikt dan het Euro 6-distributievoertuig dat als referentie dient. Dit demonstratievoertuig moet gebruikmaken van technologieën die in 2020 commercieel toepasbaar kunnen zijn en waarvoor iedere partner zijn knowhow inbrengt.

Microhybride

Het project steunt op verschillende onderzoeksrichtingen. Allereerst zal de aerodynamica van voertuig en koelopbouw grondig worden verbeterd. Vervolgens wordt het prototype uitgerust met een microhybridesysteem met laag voltage, dat een deel van de remenergie via een elektrisch omkeerbare voorziening terugwint. Deze voorziening drijft hulpsystemen aan met de teruggewonnen energie en kan de verbrandingsmotor ad hoc ondersteunen.

Verder wordt onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een nieuw rijhulpsysteem. Hierbij geven lampjes in drie kleuren een eventuele statusverandering weer, waarmee het snelheidsprofiel voor een minimaal verbruik wordt aangegeven. Ook zal het systeem de chauffeur in staat stellen de meest zuinige route voor zijn truck te kiezen. Tenslotte worden er nieuwe banden met een verlaagde rolweerstand op het prototype getest.

Afronding van het EDIT-project en levering van het voertuig vindt naar verwachting plaats in 2018.

Renault Efficient Distribution Truck

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 320 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.