Renault Trucks topman zet in op verbruik, circulariteit en elektromobiliteit

Renault Trucks-topman Bruno Blin was even in Nederland om toelichting te geven op de agenda van het merk en hoe zijn merk omgaat met de huidige situatie. Verder was er ook bouwnieuws.

Hij legde uit dat in Nederland in 2020 een vijfjarenplan in werking is getreden, waarmee Renault Trucks nu op de helft is. Uiteraard behelst dit een groei van het marktaandeel, en wanneer we Blin en zijn Nederlandse collega’s mogen geloven, ligt het merk daarmee op koers. Vanzelfsprekend wil het merk meer en zet Renault Trucks niet alleen maar in op elektrische trucks, al is dat wel de voornaamste speerpunt. Er komt volgend jaar ook een elektrische versie van de T-Serie, de trekker waarvan het merk er nu de meeste verkoopt in ons land.

Elektrisch of waterstof?

Voor Renault Trucks staat vast dat het grootste deel van de truckmarkt met een batterij-elektrische aandrijflijn zal worden uitgerust en dat alleen op de lange afstand er met waterstof-elektrische trucks gewerkt gaat worden. “Daarnaast zal er nog een kleine hoeveelheid verbrandingsmotoren gebouwd worden, die lopen op e-fuels of waterstof, voor speciale inzet.” Hij zegt te verwachten dat elektrische trucks pas echt het concurrentievoordeel krijgen wanneer er een serieuze CO2-taks komt  en andere wettelijke voordelen.

Marktsituatie

Renault Trucks durft niet te voorspellen hoe de Europese truckmarkt in 2022 zal uitpakken. “De huidige productie representeert niet wat de vraag is,” aldus Blin. “Maar we verwachten dat de markt dit jaar niet veel zal verschillen van die van 2021.”  Ook voor Renault Trucks zijn er dus toeleveringsproblemen. “Maar wij streven ernaar, en dat is tot nu toe nog steeds gelukt, om de onderdelenstroom naar onze dealers en klanten op gang te houden. Daar hecht ik grote waarde aan. Onze klanten kunnen blijven doorrijden.” Renault Trucks is een van de enigen die actief zelf gebruikte trucks inkoopt en ze desgewenst aanpast voor andere markten. Dit noemt Renault circulariteit en is bedoeld om eenmaal gebouwde en geleverde trucks zo lang mogelijk inzetbaar te houden, desnoods in meerdere landen en met meerdere eigenaren.

Transitie

“Uiteindelijk willen we dat in 2030 de helft van onze truckverkopen elektrische trucks betreft. Ik verwacht dat het aandeel in Nederland rond die tijd nog hoger zal zijn,” aldus Blin. Hij kondigde aan dat het aanbod elektrische trucks flink uitgebreid gaat worden. “er komt een vol-elektrische trekker, de T-Serie en de C-Serie. Die komen in de tweede helft van 2023.”Blin verwacht dan ook dat het merk nieuwe elektrische varianten van de grote bestelauto, de Master kan leveren. Verder gaat Renault Trucks de eentons bestelauto Trafic leveren. Daarvan bestaat nu nog geen elektrische versie, maar ook die komt in 2023.

Bouwsegment

Renault Trucks wil zich, nu het in onze markt duidelijker los staat van moederbedrijf Volvo, beter onderscheiden op de markt voor bouwtrucks. Renault heeft zelf een 8×8 miningvoertuig, dat in Rotterdam te zien was.  Maar voor de Nederlands markt, met zijn afwijkende wetgeving, komt Renault Trucks met een 10×8 en een 10×4, alsmede een 8×4 met kraan of haakarmsysteem en een 8×4 Wide Spread met een GVW van 43 ton.  “We hadden voor de Nederlandse markt een aantal specifieke onderdelen  nodig, en die hebben we nu. Denk aan een tien tons vooras en een versnellingsbak met crawler-mogelijkheden. We hebben nu een klein marktaandeel in het meerasser-segment, maar dat gaan we de komende jaren flink ophalen”, aldus Renault Trucks.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.