Renault test elektrische truck met brandstofcel

Van de Maxity hebben ook enkele exemplaren in ons land proef gedraaid. De truck waarmee nu getest wordt heeft naast elektrische aandrijving een brandstofcel als range extender. In de brandstofcel wordt waterstof omgezet in elektriciteit. De brandstofcel werd ontworpen door Symbio Fcell en zorgt ervoor dat het voertuig een twee keer zo lange afstand kan afleggen dan gebruikelijk. De test die een jaar in beslag neemt, geeft Renault Trucks de mogelijkheid om de potenties van waterstoftechnologie te onderzoeken in praktijktoepassingen.

“Deze Maxity is vrijwel geluidloos en stoot alleen waterdamp uit. De mogelijkheid om 200 kilometer volledig elektrisch te rijden, maakt deze distributietruck uitermate geschikt voor distributieroutes in stedelijke omgevingen. Ons doel achter dit project is om Europese steden te ondersteunen in hun streven om zowel het geluidsniveau als de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen”, verklaart Erik Lenssen, productmanager bij Renault Trucks Nederland.

Voor La Poste, dat momenteel de grootste vloot elektrische voertuigen ter wereld heeft (Kangoo-bestelauto’s), is het experiment onderdeel van een continue focus om de actieradius van haar elektrische vloot te vergroten. Al bijna een jaar test het bedrijf schone voertuigen die rijden op waterstof: “Waterstof blijkt een efficiënte oplossing te zijn om de actieradius van elektrische voertuigen te vergroten. De ontwikkeling van een efficiënt waterstofopslagsysteem is zeer cruciaal in de toekomst van deze energie transitie”, verklaart Frédéric Delaval, technisch directeur bij La Poste.

Vermogen

“Tijdens het rijden, wordt de elektromotor gevoed door twee complementaire energiebronnen. De brandstofcel kan een maximaal vermogen van 20 kilowatt leveren. Zodra die drempel is bereikt, leveren de batterijen het resterende vermogen. Bij stationair draaien is de brandstofcel beschikbaar om de batterij zo nodig te laden”, verklaart Christophe Vacquier, die toezicht heeft op het project.

De warmte die vrijkomt van de brandstofcel, wordt gebruikt voor verwarming van de cabine. Vacquier: “De vorming van water uit zuurstof in de lucht en waterstof opgeslagen in de tanks zorgt voor de productie van elektriciteit en warmte, in overeenstemming met het omgekeerde principe van elektrolyse van water.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3481 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *