Proef Westport met waterstof als brandstof

Westport, een Canadees bedrijf dat onderdelen levert voor dieselmotoren en waarmee Scania zijn HPDI-inspuitsysteem heeft ontwikkeld, heeft een succesvolle proef gedaan met waterstof als gasvormige brandstof in een nieuw type dieselmotor.

Het inspuitsysteem HPDI ligt ook aan de basis van de techniek waarmee waterstof wordt ingespoten. Volgens Westport veroorzaakt het verstuiven en vervolgens verbranden van waterstof bijna geen emissie van broeikasgassen (zoals CO2). Bovendien is de nu uitgeprobeerde techniek beduidend goedkoper dan brandstofceltechniek, waarbij waterstof door elektrolyse wordt omgezet in elektriciteit.

Westport denkt dat behalve voor trucks, deze techniek ook prima geschikt is voor de bouw van locomotieven en schepen. Westport erkent dat er nog veel werk moet gebeuren, maar zegt ook dat de motor al snel maximum koppel leverde binnen enkele uren na de start van de test, waarbij de motor eenvoudig startte. Het bedrijf stelt dat tal van bedrijven met deze techniek hoge investeringen in nieuwe techniek kunnen ontlopen.

NOx-uitstoot

Het verbranden van waterstof leidt nauwelijks tot uitstoot CO2, deeltjes en koolwaterstoffen. Maar op het gebied van NOx is er wel een duidelijke uitstoot vanwege de hogere verbrandingstemperatuur in de motor. Met behulp van bestaande techniek zoals SCR en EGR zou die uitstoot binnen de perken kunnen worden gebracht.

Of Scania ook deze techniek omarmt, is niet bekend. Het lijkt er juist op dat de Zweden inzetten op batterij elektrische trucks. Het waterstofproject van Scania, gebaseerd op brandstofceltechniek, staat op een laag pitje.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3314 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.