Overheden en TLN vrezen voor een tekort aan diesel

Op 5 december gaan nieuwe sancties tegen Rusland in, maar wat de consequenties voor Europa zullen zijn weet niemand. Gevreesd wordt voor een tekort aan diesel, meldt het Financieele Dagblad.

Vorig jaar kwam een derde van de ruwe olie die Nederlandse raffinaderijen verwerken uit Rusland. Het is onduidelijk waar de olie vandaan moet komen die de Russische vervangt. Het gevolg kan zijn dat er tekorten aan diesel kunnen ontstaan in landbouw, wegtransport, binnenvaart en weg- en waterbouw. Zowel het betrokken Ministerie als de Algemene Rekenkamer maken zich zorgen.

Meer voorraad

De afgelopen maanden heeft Nederland wel een grotere voorraad diesel aangelegd, waarmee ons land nog eens 90 dagen vooruit zou kunnen. Toch vragen betrokkenen zich af of dit voldoende zal zijn.  ‘Diesel is cruciaal voor onze sector. De brandstof was jarenlang een stuk goedkoper dan benzine. Maar mede door de oorlog in Oekraïne is dat nu omgekeerd. We maken ons al geruime tijd zorgen over de oplopende prijzen. Wij kunnen de prijzen nog wel doorberekenen aan opdrachtgevers, maar uiteindelijk betaalt de consument,’ zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post.

Zo maar uit andere landen ruwe olie van dezelfde kwaliteit importeren is niet makkelijk, zeggen betrokkenen. De verwachting is daarom dat na ingang van de nieuwe sancties, we tegen wil en dank alsnog Russische olie in onze raffinaderijen gaan verwerken, die via een omweg zoals China of India, in een mengvorm onze kant op komt.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3485 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *