Over the air updates voor gefacelifte Renaults

Truckfabrikant Renault heeft vandaag meer details onthuld over de gefacelifte T-, C-, en K-, Series die komend najaar op de markt komen. Achter het gewijzigde frontje gaat meer nieuwe techniek schuil.

Het belangrijkste is dat de trucks zijn uitgerust met een geheel nieuw ontwikkelde stuurkolom die in drie richtingen verstelbaar is. Hiermee kan de chauffeur volgens Renault de ideale zitpositie aannemen. De kolom wordt versteld met voetbediening, waarmee zowel de hoogte, helling en hoek van het stuurwiel in een vloeiende beweging kan worden ingesteld. Het verstellen gebeurt met beide handen aan het stuur.

Pulse & Glide

Renault komt verder met een nieuwe versie van de Optivision predictive cruise control met twee te kiezen rijstanden. ‘Eco on’ is de standaardmodus en optimaliseert het brandstofverbruik door de versnelling, het schakelen, de cruise control en de vertraging aan te passen, terwijl ‘Eco off’ bestuurders de mogelijkheid biedt de rijmodus te wijzigen. Een indicator geeft bestuurders realtime informatie over hun rijstijl; hoe groter het aantal “groene” blaadjes, hoe zuiniger er wordt gereden.

De nieuwe functie “Pulse and Glide” zorgt volgens Renault voor een verdere verbetering van het brandstofverbruik door de snelheid van het voertuig rond het ingestelde punt van de cruise control te houden (+/- 2 km/u).

Over the air

Renault Trucks heeft een nieuwe technologie ontwikkeld waarmee de software regelmatig kan worden bijgewerkt, op het door de klant gewenste tijdstip, zonder dat het voertuig naar de werkplaats hoeft te komen. Deze nieuwe technologie maakt deel uit van het onderhoudsaanbod “Excellence Predict”, dat de fabrikant in staat stelt in te grijpen vóór er een storing optreedt om zo zijn klanten meer gemoedsrust te geven door een continue beschikbaarheid van het voertuig te garanderen.

In de praktijk biedt het “Excellence Predict”-aanbod het volgende:

Een gekoppeld onderhoudsplan dat is afgestemd op het gebruik van het voertuig.

Online en realtime controle van de belangrijkste slijtage-onderdelen zoals de accu’s, de koppelingsplaten en de remblokken.

Realtime storingspreventietechnologie voor 80% van de onderdelen die tot stilstand zouden kunnen leiden.

Collectieve samenwerking tussen Renault Trucks en zijn netwerk voor een pro-actief beheer van het onderhoud van de voertuigen. De planning van gegroepeerde interventies optimaliseert de stilstandtijd.

Vermindering van het aantal werkplaatsbezoeken door software updates op afstand en door de lucht. Bovendien kunnen de experts van het Renault Trucks-netwerk pre-diagnoses, sotware-updates en aanpassingen op afstand aan de voertuigen uitvoeren. Zo kan het aantal bezoeken aan de werkplaats worden beperkt en kunnen de afspraken worden geoptimaliseerd. Verlengde olieverversingsintervallen tot 150.000 km (alleen in combinatie met een Start&Drive Excellence contract)

Afhankelijk van het gebruik en het aantal afgelegde kilometers kunnen de olieverversingsintervallen voor voertuigen met 13-liter Euro VI-motoren worden verlengd tot 150.000 km of 18 maanden, wat resulteert in lagere contractuele onderhoudskosten (arbeid en onderdelen), geoptimaliseerde onderhoudsschema’s met minder onderhoudsbeurten en extra brandstofbesparingen, aldus de fabrikant.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3039 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *