Optimisme bij Solutrans

In een wereld die met de dag somberder wordt, was de Solutrans-vakbeurs, die van 16 tot 20 november 2021 gehouden werd in het Franse Lyon, een lichtpuntje. Opti­misme overheerste bij de meer dan duizend exposanten en bijna vijftigduizend bezoekers.

Solutrans is de tweejaarlijkse vakbeurs voor bedrijfs- en personenvervoer, georganiseerd door de Franse Carrosserie Federatie FFC. Met de genoemde bezoekersaantallen mocht de beurs zich in het coronajaar 2021 in een vergelijkbare populariteit verheugen als bij de vorige editie, in 2019. Het was feitelijk het enige grote Europese evenement voor de sector en werd dan ook door een flink aantal Nederlanders bezocht.

Alles goed en wel, maar is dat nu de manier waarop wij ons gedragen tijdens een rockconcert?

Solutrans is traditioneel een beurs waar de nodige innovaties worden gepresenteerd op het gebied van energietransitie, duurzaam transport en reductie van de CO2-uitstoot door het wegtransport. Een Nederlands tintje zat aan de stand van Lamberet, dat in Nederland wordt geïmporteerd door Carrosserie Elenbaas en waar maar liefst vier innovaties werden gepresenteerd die waren ingezonden voor de zogenoemde I-nnovation Awards, waaronder een spraakgestuurde laadklep.

Digitale awards

Het was ook deze innovatie die werd bekroond in de nieuwe categorie van digitale awards. Met de toevoeging van deze categorie aan de innovatieawards bewijst Solutrans een eerbetoon aan de bedrijven die zich hebben onderscheiden op het gebied van IT of connectiviteit voor de sector. Deze digitale oplossing van Lamberet voorziet in een toevoeging aan het besturingsplatform en bijbehorende smartphone-applicatie die de chauffeur in staat stelt vanaf een veilige plek de laadklep met zijn stem te bedienen. Zodoende houdt hij beide handen vrij om de pallettruck of rolkooi tegen te kunnen houden. Een digitale award voor software was er voor Infinity by Ekolis, een platform dat data verzamelt uit verschillende informatiesystemen, afkomstig van zowel fabrikant als aftermarket, waarmee flink bespaard kan worden op telematicaoplossingen. En dan was er nog een speciale juryprijs voor de Idrive AI Cam, een AI camerasysteem met live gps-tracking, gezichtsherkenning die onder meer registreert wanneer een chauffeur afgeleid wordt, of in slaap dreigt te vallen.

Carrosseriebouw

En dan waren er de traditionele Innovatieawards. Op het gebied van carrosseriebouw ging het goud naar het Franse CVIM voor zijn Tepematic machinetransporter. Deze is voorzien van zijwaarts uitschuifbare platforms, zodat de chauffeur makkelijk om de machines heen kan lopen tijdens het in- en uitladen. Een zilveren award was er voor System Geec 7 van carrosseriebouwer Forez-Bennez, een waarschuwingssysteem dat de chauffeur real time waarschuwt wanneer zich een riskante situatie voordoet. Brons in de categorie carrosseriebouw was er voor SafeLoading-C van Chereau, een gepatenteerd systeem dat automatisch de remmen van het voertuig blokkeert op het moment dat de laaddeuren opengaan.

Uiteraard was ook de Frans-Britse Alliance Automotive Group aanwezig, met speciale aandacht voor zijn eigen merk Napa-truckonderdelen.

Equipmentawards

Een mooi voorbeeld van inclusiviteit was de gouden award in de categorie equipment voor Dyn’acces, die het bedrijf te danken had aan een systeem met een telescopisch platform dat de rolstoel-wc op gelijke hoogte kan brengen met de chauffeursstoel, zodat deze makkelijk van de een naar de ander kan komen. Zilver was er in deze categorie voor de eGen Power 100D van Allison Transmission, een elektrische as die resulteert in een grotere actieradius, of de mogelijkheid van een kleine batterij en zodoende minder uitstoot van broeikasgassen, plus een reductie van geluid. Brons was er voor Sofrigram voor Coldway, een nieuwe technologie voor koelsystemen, ongevoelig voor de omgevingstemperatuur, die tussen -10 en +40 graden Celsius zorgt voor een constante temperatuur in de trailer.

Truck of the Year 2022

Uiteraard ging veel belangstelling uit naar de verkiezing van de International Truck of the Year 2022, die dit jaar werd gewonnen door de nieuwe generatie DAF XF/XG/XG+ trucks. Met een winnende score van 150 stemmen won deze Nederlandse serie zware vrachtwagens voor lange afstanden de competitie van de onlangs gelanceerde T-Way-bouwserie van Iveco en de batterij-elektrische eActros van de tweede generatie van Mercedes-Benz.

Volgens de jury heeft DAF, door optimaal gebruik te maken van de nieuwe EU-voorschriften voor massa en afmetingen, een truckserie gecreëerd die de aerodynamica, het brandstofverbruik, de actieve en passieve veiligheid en het comfort voor de chauffeur drastisch verbeteren. De DAF XF won bovendien de International Truck Innovation of the Year-titel voor zijn op waterstof gebaseerde aandrijflijn.

Goede sfeer aan tafel bij Mercedes-Benz, na het winnen van de (met Renault gedeelde) prijs voor International Van of the Year 2022.

De nieuwe Renault Kangoo en de Citan van Mercedes-Benz mogen de titel van International Van of the Year 2022 delen. Met de gedeelde titel bekroont de jury de meerjarige samenwerking tussen de Franse en de Duitse autobouwers, waarbij ieder zijn eigen, unieke kenmerken inbracht. Zo zijn er de ‘Sesam open u’-deuren in de Renault Kangoo en de integratie van de Mercedes-Benz MBUX gebruikerservaringen en andere veiligheidshulpmiddelen op de Citan.
Tot slot in de awardregen was er de prijs voor International Pick-up Award 2022/2023 voor de nieuwste Toyota Hilux als meest efficiënte 1 tons pick-up truck op de markt.

Galadiner

De uitreiking van de I-nnovation Awards en het feestelijke galadiner met 1200 gasten waren enkele van de hoogtepunten die aan de beurs zo’n feestelijk tintje gaven. Daarbij werden bovendien de voorzitters van de Franse vervoersfederaties FNTR, OTRE en TLF gehuldigd als Industry Personality of the Year, voor hun inspanningen om hun beroepsgroepen te steunen tijdens het dieptepunt van de crisis. Met een privéconcert van Jean Baptiste Guegan was dit een alleszins feestelijke bekroning van deze beurs in barre tijden. De volgende editie van Solutrans vindt plaats van 21 tot en met 25 november 2023, opnieuw in de Eurexpo in Lyon.

Bij foto: Solutrans 2021: meer dan duizend exposanten, bijna vijftigduizend bezoekers.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 555 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.