Ongekend hard protest TLN tegen Belgische tol

Alle vrachtauto’s die naar of door België rijden moeten beschikken over een speciaal tolkastje gekoppeld aan het kenteken. Nederlandse transporteurs ondervinden grote leverings- en technische problemen met de tolkastjes. Het is voor een groot aantal vervoerders onmogelijk om op tijd aan hun verplichtingen te voldoen. TLN heeft eerder aangeven te vrezen voor een puinhoop. “Helaas is dit zwarte scenario nu realiteit: niet werkende kastjes, niet geleverde kastjes en lege uitgiftepunten. Transportbedrijven dreigen op te draaien voor boetes, doordat het systeemovertredingen wel gaat registreren.”

Eén van de problemen is de oplopende levertijd van bestelde tolkastjes: er zijn bedrijven die al drie weken wachten en nog niets hebben ontvangen. Er zijn lege uitgiftepunten aan de grensovergangen, tolkastjes die uitvallen tijdens het rijden of na levering ‘onbruikbaar’ zijn. Het geregistreerde gewicht van auto’s klopt regelmatig niet, dit heeft invloed op het bedrag dat bedrijven aan tol moeten betalen. De plaatsbepaling van de tolkastjes verloopt niet foutloos en de wachttijden bij telefonische helpdesks van Viapass en Satellic lopen op tot 2,5 uur.

Uitstel, net als in Duitsland

TLN heeft deze en andere problemen al talloze malen aangekaart bij de Belgische overheid, zegt de organisatie. “Helaas blijft men volhouden dat er geen problemen zijn met de werking en levering van de systemen en kastjes. Inmiddels hebben ook transportorganisaties in België, Frankrijk, Duitsland en de Europese koepelorganisatie IRU opgeroepen tot uitstel totdat alle problemen zijn opgelost. Dat is destijds ook gebeurd met de Maut, de Duitse kilometerheffing. TLN heeft haar hartenkreet inmiddels aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu overgebracht.”

Gezien de chaotische toestanden roept TLN de Belgische instanties dan ook nogmaals op om de handhaving van de tolheffing tot nader order uit te stellen. Het is onbehoorlijk dat goedwillende transportondernemers opdraaien voor de gevolgen van wanprestaties door organisaties die in opdracht werken van de Belgische overheden. Mochten de Belgische instanties doof blijven voor deze noodsignalen, dan bekijkt TLN de mogelijkheden om juridische stappen te ondernemen. Gezien de enorme lijst aan klachten is TLN vol vertrouwen dat een Belgische rechter de instanties wel tot inkeer zal brengen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3303 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.