Nog meer DAF trucks voor Belgisch leger

In aanvulling op de eerdere order van 879 DAF CF militaire trucks, heeft de Belgische Defensie bij DAF een bestelling gedaan voor nog eens negen zware trekker/oplegger-combinaties voor het snel en veilig bergen van voertuigen in inzet- en conflictgebieden. Levering van deze combinaties zal plaatsvinden in 2024, meldt DAF.

Het gaat bij de opdracht om complete combinaties, bestaande uit vier-assige CF Military trekkers met aandrijving van alle wielen en 3-assige, uitschuifbare diepladers van Broshuis. De trekkers worden uitgerust met een gepantserde cabine van de laatste generatie, die de inzittenden een optimale bescherming biedt bij het transporteren of evacueren van voertuigen tijdens militaire opdrachten.

Tatra Defence

Voor de CF Military modellen werkt DAF nauw samen met Tatra uit Tsjechië. Dat resulteert in een uniek chassis-concept met een DAF-aandrijflijn en een centrale, dragende buis waaraan een onafhankelijke wielophanging wordt gemonteerd. Dit geeft de CF Military de gewenste off-road-capaciteiten en een goed rijcomfort, zelfs in de meest uitdagende terreinen. De bergingsvoertuigen die nu door de Belgische Defensie zijn besteld, worden aangedreven door de 12,9 liter MX-13 motor met een vermogen van 340 kW/460 pk.

De gepantserde cabines worden geleverd door Tatra Defence Vehicles, waarbij gebruik wordt gemaakt van componenten van de cabines van de DAF CF-serie, die in België geproduceerd worden.

Onderhoud en onderdelen         

Defensie en DAF zullen in nauwe samenwerking het onderhoud van de CF Military combinaties verzorgen, waarbij het DAF-dealernetwerk in België een hoofdrol speelt. Voor onderhoud buiten de Belgische landsgrenzen staat het DAF dealernetwerk met ruim 1.100 locaties wereldwijd ter beschikking, evenals de ongeëvenaarde DAF ITS hulpdienst. Voor een de beschikbaarheid van onderdelen kan de DAF-dealerorganisatie rekenen op de steun van Paccar Parts.

De nieuwe opdracht van Belgische Defensie volgt op een eerdere order dit jaar voor de levering van 879 4×4 en 8×8 voertuigen tussen 2022 en 2025.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3104 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *