Nikola-Iveco Tre op weg in Hamburgs havengebied

In de haven van Hamburg is de praktijkproef gestart met het rijden met elektrische trucks van het Amerikaans-Europese duo Nikola-Iveco. Er gaan nu drie trucks rijden, het moeten er 25 worden.

Een jaar na de ondertekening van de voornemens gaan de eerste drie batterij-elektrische trekkers de weg op., Daarbij valt meteen de forse wielbasis op, en natuurlijk de duidelijke contouren van de Iveco-S-Way cabine. Naar we vermoeden, is dit echter niet de ‘Europese’ uitvoering van de Nikola Tre. In totaal gaan er 25 van zulke trucks rijden in dienst van transporteurs die dagelijks actief zijn in het Hamburger havengebied.

Zij gaan de komende drie maanden rijden, waarbij vanzelfsprekend ook ervaring opgedaan zal worden met de beschikbare laadinfra. Daarover is overigens nog weinig te vinden in de berichtgeving. Volgend jaar start een tweede testfase met meer van deze trucks, die dan intussen weer op diverse punten gewijzigd zijn, en moet het rijden met batterij-elektrische trucks in het havengebied gemeengoed worden. Dan zal er ook sprake zijn van een meer gedegen laadinfra, verwacht het Hamburgse havenbedrijf.

IAA

Op de IAA wordt een nieuwe versie van de Nikola Tre vertoond. Kenmerken hiervan zijn dat die in serie gebouwd wordt bij de Iveco-fabriek in Ulm, bij ouderen bekend als de Magirus-fabriek. Hoofdonderdeel van de elektrische truck is een door FPT (Fiat Power Train) ontwikkelde e-asmodule, waarbij twee elektromotoren aan de trekas zijn gebouwd die 480 kW, dat is 653 pk, vermogen op de weg brengen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3410 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.