Nieuwe voorschriften voor vervoer gevaarlijke stoffen

Na 30 juni moet het vervoer van gevaarlijke stoffen voldoen aan het ADR 2015. Dat houdt onder andere in dat alleen het nieuwe LQ-etiket is toegestaan en dat iedereen die handelingen verricht met LQ, hiervoor opgeleid moet zijn. EVO heeft daarom de afgelopen jaren veel personeel uit de de detail- en groothandel hiervoor opgeleid. Zoals de medewerkers die laden en lossen met gevaarlijke stoffen in kleinverpakkingen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat vanaf 1 juli 2015 toezien op de gewijzigde voorschriften.

Boete

Eerste onderzoeken leren volgens de verladersorganisatie dat verpakkingen / colli met gevaarlijke goederen door bestuurders/bijrijders in sommige gevallen worden geopend. In het ADR staat nadrukkelijk dat dit niet aan bemanningsleden is toegestaan. De ILT geeft aan dat dit verbod geldt voor meer handelingen dan alleen het feitelijke vervoer van de gevaarlijke stoffen. ‘De taak van de bestuurder/bijrijder vangt aan op het moment dat vanaf de standplaats vertrokken wordt tot de terugkomst op de standplaats.’ Het verbod op het openen van colli houdt voor de bestuurder/bijrijder volgens de ILT dan ook niet op als het feitelijke vervoer is afgelopen. EVO gaat momenteel na of de Inspectie de regelgeving op de juiste manier interpreteert. Overigens kennen die regels ook weer enkele uitzonderingen.

Wanneer er een overtreding wordt geconstateerd, handhaaft de Inspectie op het omschreven verbod. De boete behoort tot de hoogste risicocategorie en bedraagt 1200 euro. Er bestaat de kans op strafrechtelijke vervolging of verder bestuurlijk optreden.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3485 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *