Nieuwe Scania-motor met bovenliggende nokkenassen

Scania komt met een nieuw 13 liter motorblok dat een voorname rol moet gaan spelen in de zware truckseries van moederbedrijf Traton. Dat betekent dat deze motor straks ook in MAN-trucks komt te liggen en wellicht in trucks van het Amerikaanse Navistar en het Braziliaanse VW Caminhoes.

Kenners uit de truckwereld weten dat Scania de laatste is die motoren bouwt meteen cilinderkop voor elke cilinder. Dat kan natuurlijk alleen bij een onderliggende nokkenas. Ondanks die toch wat achterhaalde techniek, scoort Scania traditioneel hoog in verbruiktstesten, ook vandaag nog. Het merk schrijft dat het vijf jaar aan de ontwikkeling van dit nieuwe 12,7 liter blok heeft gewerkt.

In eerste instantie wordt de nieuwe modellenreeks geproduceerd met vier verschillende vermogensniveaus voor Euro 6: 420, 460, 500 en 560 pk. Dit maakt ze geschikt voor diverse toepassingen. In combinatie met de nieuwe Scania Opticruise-versnellingsbakken (G25 en G33, geïntroduceerd in 2020) en een nieuwe reeks aangedreven Scania-achterassen wordt een brandstofbesparing van 8% bereikt in toepassingen als stukgoed of temperatuurgecontroleerde transport. Alle motoren kunnen op HVO lopen en twee versies kunnen worden besteld voor gebruik met 100% duurzame biodiesel.

“Een Scania-klant die een truck gebruikt met een motor van 500 pk kan rekenen op een drastische verlaging van de brandstofrekening, zelfs in vergelijking met de huidige generatie toonaangevende motoren die we vervangen”, zegt Scania.

Scania Procare

De truckfabrikant breidt verder het Flexible Maintenance programma uit met ProCare. Hierbij gaat het om het bepalen of bepaalde onderdelen voortijdig, dus preventief, vervangen dienen te worden. “Die vervanging wordt berekend op basis van daadwerkelijk gebruik”, schrijft Scania. Scania’s nieuwe service wordt na een geslaagd testprogramma in Zweden en Polen gelanceerd op de Europese markt. Scania’s Flexible Maintenance service vormt de basis voor dit nieuwe samenwerkingsniveau tussen Scania en diens vaste klanten. ProCare kan worden ingezet op alle Scania trucks met bouwjaar 2019 en jonger. De basis van de service is dat trucks die op ProCare zijn aangesloten regelmatig hun technische status aan Scania melden en zo aanzetten tot preventieve acties en vernieuwingen door Scania.

Achteras, transmissie, camera’s

Scania onthulde vandaag ook nieuwe achterassen waarvan de snelste een overbrengingsverhouding heeft van 1,95:1 wat doet denken aan een bus-overbrenging. Dit pas bij de nieuwe transmissies, G25 en G33, waarvan laatstgenoemde als kenmerk heeft dat die naast de prise-directe, ook nog neen flinke overdrive heeft. Daarmee wil Scania de nieuwe motor nog langzaam in toeren laten werken wanneer de omstandigheden dat toelaten. Tot slot komt Scania met Mirror View, een camerasysteem dat de spiegels vervangt.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3348 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.