Nieuwe defensietruck blijkt opnieuw iets te hoog

Eén van Scania Gryphus-varianten van Defensie blijkt in combinatie met de standaard 8-voet container hoger te zijn dan de wettelijk toegestane 4 meter. Het gaat om enkele centimeters, laat Defensie weten.

De leverancier, schrijft Defensie, doelend op Scania, is op de hoogte gesteld en voert samen met Defensie metingen uit. Indien de geconstateerde hoogte-overschrijding dan wordt bevestigd, heeft de leverancier aangegeven het probleem op te lossen. Deze versie van de Gryphus, de Scania Gryphus High Operational met 8-voet container, mag voorlopig niet de openbare weg op. Dat heeft minister Ank Bijleveld-Schouten de Kamer vandaag per brief laten weten. 

Ontheffing

Defensie gaat nu ontheffing vragen om met de specifieke combinatie Scania Gryphus High Operational met 8-voet container toch de weg op te mogen. De toestemming zal dan gelden voor een bepaalde tijd en specifieke routes. Toestemming is mogelijk als ook de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. In afwachting daarvan mag deze specifieke combinatie niet de openbare weg op. Eerder bleken de Scania’s ook al te hoog om in de garages van kazernes te passen.

Vervanging

De Scania Gryphus vervangt geleidelijk de meer dan 30 jaar oude huidige DAF vrachtwagens. Het is een deel van het zogenoemde programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW). Een deel van de voertuigen is opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift of personeelsmodule). Een ander deel bevat een container. (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of gewone goederencontainer). Defensie heeft meer dan 1.600 acht voet containers besteld. Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als systeem bij elkaar gehouden.

Reactie Scania

We hebben Scania om een reactie gevraagd. De truckfabrikant stelt dat de trucks voorzien van een container hooguit twee centimeter boven de vier meter uit komen. “Zoals Defensie aangeeft, gaan wij dit voor ze oplossen.” 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2932 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *