Nederland voorop met platooning in Europa

De bedoeling hierbij is dat diverse instanties, en Nederland weet de hele truck industrie al achter zich, actief proefritten gaan uitvoeren met rijdende vrachtwagen kolonnes. Daartoe zijn al twee trajecten benoemd waar dit zou moeten gebeuren. Beid trajecten eindigen in Nederland. Het gaat om de route Wenen-Frankfurt-Rotterdam en een route vanuit Scandinavië naar Nederland.

Nederland wil platooning als serieuze optie neerzetten in Europa om het wegvervoer te verduurzamen en om het veiliger te maken. Ook stelt ons land dat de mobiliteit inclusief het wegvervoer de komende twintig jaar ingrijpender zullen veranderen dan de afgelopen honderd jaar. Een afname van het brandstofverbruik en het aantal verkeersdoden wordt voorzien. Ook zullen bedrijven hun kosten zien afnemen, is de verwachting na onderzoek naar platooning bij bedrijven als Peter Appel en De Winter Logistics.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3481 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *