MKB-Claim start massaclaim tegen truckfabrikanten

Door verboden prijsafspraken tussen truckfabrikanten betaalden bedrijven jarenlang teveel voor hun vrachtwagens. Alle grote Europese fabrikanten zoals DAF, Volvo, Scania, MAN, Iveco, Renault en Daimler (Mercedes-Benz) waren bij het kartel betrokken. Volgens berekeningen van MKB-Claim werd er gemiddeld € 16.000,- per vrachtwagen teveel betaald. Vooruitlopend op de megaboete van de Europese Commissie heeft MKB-Claim deze week DAF en de andere betrokken fabrikanten aansprakelijk gesteld voor de schade die is veroorzaakt door het kartel. Gedupeerde bedrijven kunnen op basis van no cure no pay meedoen aan de claim.

In de periode tussen 1997 en 2011 zijn er tussen truckfabrikanten verboden prijsafspraken gemaakt. “Bij dit soort kartels ligt het prijsverhogende effect rond de 20% van het aankoopbedrag. Voor de meeste transportondernemingen loopt de schade in de tonnen, voor grote ondernemingen zelfs in de miljoenen.”, aldus Simon Zuurbier van MKB-Claim. Volgens onze berekening gaat het alleen in Nederland al om een totale schade van € 1,6 miljard. Zodra de boetes zijn uitgedeeld, is daarmee de aansprakelijkheid van de fabrikanten gegeven en moeten zij de schade vergoeden.”

MKB-Claim heeft DAF en de andere fabrikanten deze week hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schade die is veroorzaakt door het kartel. Als een schikking niet mogelijk blijkt dan zal een collectieve procedure worden gestart. Vanaf vandaag kunnen gedupeerde bedrijven zich gratis aanmelden bij MKB-Claim om zich aan te sluiten bij de massaclaim. De anonimiteit van de deelnemers wordt gewaarborgd. Deelname geschiedt op basis van no cure no pay. Het tarief bedraagt 15% bij een schikking en 20% bij een procedure.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.