Mercedes zet zich af tegen LNG en bovenleiding

In een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung heeft de topman van de truckdivisie van Daimler, Martin Daum, zich nog eens luid en duidelijk afgezet tegen LNG en elektrische trucks die stroom betrekken van  een bovenleiding.

Al tijdens de bijeenkomst in september in Wörth waar Aftersales Truck bij was, bleek dat Mercedes niets wil weten van LNG-trucks. Topman Martin Daum, die werd geïnterviewd door de meest gezaghebbende krant van Duitsland, geeft aan dat Daimler Trucks zich richt op batterij-elektrische techniek en brandstofceltechniek waarbij waterstof wordt omgezet in elektriciteit.

Daum ziet LNG als ‘een dure brugtechniek’ waarbij er nog altijd sprake is van CO2-emissie. Elektrisch rijden met behulp van een bovenleiding, waar in Duitsland nu mee geëxperimenteerd wordt door Siemens en Scania,  als te duur en zeker niet op grote schaal toepasbaar. “Daarbij mist dit systeem een cruciaal voordeel van het huidige wegvervoer: flexibiliteit. Tijd en geld zijn kostbaar, dus laten we ons richten op de bewezen techniek van een batterij-elektrische truck en op waterstoftrucks met brandstofceltechniek.” Daum zegt dat de klimaatdoelen een zekere urgentie met zich meebrengen en dat het ook om die reden van belang is om genoemde technieken snel verder te ontwikkelen. Mercedes leverde deze maand de eerste van de nieuwe generatie eActros-trucks aan Simon Loos met een bereik van 400 kilometer.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.