Mercedes onthult de Actros L

Na de introductie eerder dit jaar van de Actros F, bedoeld als truck voor grotere vloten, onthult Mercedes-Benz de Actros L, die meer bedoeld lijkt voor eigenrijders.

De Actros L is te bestellen met een BigSpace-, StreamSpace-, of GigaSpace-cabinevariant. Die zijn stuk voor stuk 2,5 meter breed en hebben een vlakke vloer. De zitpositie voor de chauffeur is met vier centimeter verlaagd, volgens Mercedes biedt dit een beter zicht. Nieuw zijn verder LED-lampen die de Xenon-verlichting vervangen. De LED-lampen zouden langer meegaan en meer lichtopbrengst hebben. De lager gepositioneerde stoel is voorzien van een nieuwe bekleding. Ook de portieren kregen een nieuwe stof en geheel in Scandinavische stijl is de matras uitgerust met een topmatras van 4,5 centimeter dik.

Geen langere cabine

Allemaal kleine dingen, waarbij de buitenmaten van de cabine dezelfde zijn. Met de Actros L sluit Mercedes dus niet aan bij de nieuwe, langere DAF XG+ en Scania CR 23 cabines.  Wederom staat de Actros bol van de assistentiesystemen, maar niet alles is standaard. Dit vereist enige studie en dwingt klanten van Mercedes om goed na te denken waarvoor hun nieuwe Actros L ingezet gaat worden.  Active Sideguard assist is bijvoorbeeld niet standaard. Zolang je met je Actros L niet in de stad komt, is dat geen probleem. Zo heeft de Actros L de nodige opties en extra’s, maar zijn uiterlijk, kleurstelling en aandrijflijn nog bekend van eerdere versies. De nieuwe Actros L is inmiddels te bestellen en gaat volgens Mercedes  in november aanstaande in productie.

Complete Mile contract

Uiteraard is Mercedes-Benz Uptime het gereedschap van dienst om het onderhoud van de Actros L te optimaliseren. Klanten kunnen voor deze Actros L het Complete Mile servicecontract afsluiten waarvan het kenmerk is dat de maandlast in verhouding staat tot het aantal afgelegde kilometers. De kilometerstanden worden automatisch via Mercedes-Benz Uptime naar de IT-systemen van Mercedes-Benz Trucks gestuurd en naadloos verwerkt voor de gedigitaliseerde facturering, aldus Mercedes.   

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong heeft nog 2879 geschreven. Meest recente artikelen van Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *