Mercedes met hydraulische voorwielaandrijving

 De Mercedes-Benz Actros 2651 LS DNA HAD 6×2 trekker wordt ingezet voor het transport van hout vanuit de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Hiermee legt de Actros zo’n 100.000 kilometer per jaar af. Omdat met deze inzet niet alleen korte stukken op onverharde wegen, maar ook lange afstanden op verharde wegen gereden wordt, is de vooras met Hydraulic Auxiliary Drive (HAD) volgens Mercedes  ideaal.

Een hogedrukpomp aan de motor zorgt voor een hydraulische druk van in totaal max. 450 bar bij de wielnaafmotoren van de vooras. De zuigers worden hierdoor naar buiten gedrukt en de zuigers drijven vervolgens de nokkenring aan. Zo wordt per wiel tot 40 kW extra aandrijfenergie verkregen. De hogedrukpomp is, in tegenstelling tot andere producten op de markt, niet aan de transmissie maar aan de PTO van de motor gekoppeld. Zo blijft tijdens het schakelen de volle kracht van de HAD behouden en is er al aandrijfkracht vanaf stilstand. Ook is zodoende bij de transmissie nog plaats voor een retarder en is de HAD 350 kg lichter dan een inschakelbare aandrijving op alle wielen, en 500 kg dan permanente aandrijving op alle wielen. Bovendien is er geen meelopende aangedreven as nodig die een hoger brandstofverbruik met zich meebrengt.

 In vergelijking met de aandrijvingen op alle wielen kan een tot 8 % lager brandstofverbruik en CO2 uitstoot worden gerealiseerd. HAD is volgens Mercedes geschikt voor elke inzet waarbij kortstondig maximale tractie nodig is en tegelijkertijd een hoog laadvermogen en een optimale aandrijflijn vereist zijn. Dit is onder meer het geval bij trekkers met kip-trailer en trucks voor het houttransport.

HAD is leverbaar in combinatie met de OM 470 en OM 471 motoren in de Actros, Arocs en Antos.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3527 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *