Mercedes: ‘Loyaliteit verandert’

Eén van de zaken die Jasper Hafkamp, opviel toen de markt werd onderzocht, is dat enkele jaren geleden, slechts twintig procent van de Nederlandse transporteurs precies wist wat het Total Cost of Ownership bedroeg van zijn wagenpark.

“De afgelopen drie jaar, al voordat de huidige Actros-generatie werd geïntroduceerd, zijn we klanten gaan ondersteunen in het vaststellen van de juiste kosten. Ons telematicasysteem Fleetboard is hierbij een ideale steun en toeverlaat voor bedrijven. In eerste instantie reageert men vaak wat afstandelijk, zo van, moet dat allemaal op internet, maar Fleetboard is een gereedschap waarmee duidelijk en onomstotelijk bewijs kan worden gevonden van processen die wellicht beter en efficiënter kunnen.”

Dat daarbij de dealer een onontbeerlijke rol speelt, is bij Mercedes zonneklaar. “Zonder service geen sales, zeggen we hier. Klanten moeten ondersteund worden in het rijdend houden van hun wagenpark. De dealer van de toekomst moet in toenemende mate servicegericht zijn. Dus naast het inplannen van onderhoud betekent dat ook preventief onderhoud, analyseren van de inzet van het voertuig en van de chauffeursinzet. Het coachen van chauffeurs, allemaal zaken waar onze dealers zich actief mee bezig houden.”

Lees hier het hele verhaal uit Aftersales Truck nummer 3 van 2014 >>

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3486 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *