Mercedes laat Euro 7-techniek aan Cummins over

Eerder dit jaar sloot truckfabrikant Daimler een overeenkomst met motorenbouwer Cummins. Een uniek gegeven, omdat Daimler altijd zelf zijn dieselmotoren bouwt. Afgesproken is nu dat Cummins de dieselmotoren gaat bouwen voor de middelzware trucks van Daimler. Denk dan aan de truckmerken Mercedes en Freightliner.

Tot nu toe bouwde Daimler voor zijn grootste truckmerk, Mercedes, in een fabriek in Mannheim. Op die locatie gaat Cummins uiterlijk in de tweede helft van dit decennium motoren bouwen voor middelzware trucks, denk aan de Atego en lichtere Actros-versies. Zonder al te concreet te worden, valt uit de berichtgeving ook op te maken, dat Cummins de Amerikaanse tak van Daimler belevert. In Mannheim gaat het erom, dat banen behouden blijven.

Daimler zet deze stap, omdat het vol inzet op de volgende generatie trucks, die uitstootvrij moet zijn. In eigen beheer ontwikkelt Daimler met Mercedes elektrische trucks, terwijl het het voortouw heeft in een samenwerking met Volvo in de ontwikkeling van trucks die elektrisch rijden via een brandstofcel op waterstof. Veracht wordt, dat de Euro 7 uitlaatgasnorm in 2025 verplicht wordt in Europa. Daarover volgt later dit jaar uitsluitsel. De motoren voor de zwaarste trucks bouwt Daimler zelf, daarvan zijn de afzetvolumes beduidend groter.    

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.