Mercedes: dieselpartikelfilter als ruilonderdeel

Deze ruilfilters zijn gereinigd volgens een door Mercedes gepatenteerd proces. Dit proces is volgens Mercedes zo grondig, dat de kwaliteit en functionaliteit en daarmee de garantie van een gereinigd filter, gelijkwaardig is aan die van een nieuw onderdeel.

Na verloop van tijd neemt de werking van het filter af en dient het gereinigd of vervangen te worden. Met het Reman-programma worden onderdelen als dynamo’s, motoren, turbo’s en dus ook het dieselpartikelfilter, volledig gereviseerd. Mercedes-Benz Trucks biedt klanten de mogelijkheid het huidige dieselpartikelfilter direct in te ruilen voor een origineel ruil dieselpartikelfilter uit het Reman-programma.

Waarschuwing

Naast de gepatenteerde methode van Mercedes-Benz, worden in de markt verschillende andere reinigingsmethoden voor dieselpartikelfilters aangeboden. Mercedes waarschuwt voor de nadelen van veel van deze reinigingsmethoden: harde schuurmiddelen, chemische reinigingsadditieven en te hoge reinigingstemperaturen leiden volgens de truckfabrikant tot aanzienlijke schade.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld het verlies van de katalytische werking en beschadiging of vernietiging van het filterelement, waardoor het filter niet meer aan de Euro VI-norm voldoet. Ook leidt een onvolledige reiniging vaak tot een hoger brandstofverbruik vanwege een hogere uitlaatgastegendruk.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.