Mautvrijstelling voor op gas omgebouwde dieseltrucks vervalt

Op 1 oktober aanstaande moeten vrachtwagens die achteraf zijn omgebouwd om behalve op diesel, ook op gas te kunnen rijden, het mauttarief betalen dat ook geldt voor trucks die uitsluitend op diesel rijden. Dat meldt de Duitse verkeersinspectie, de BAG.  Maut-exploitant Toll-Collect zal de eigenaren van zulke achteraf omgebouwde voertuigen op de hoogte stellen.

Alleen trucks die af fabriek zijn voorzien van een hybride aandrijflijn, die dus geschikt is voor twee brandstoftypen, te weten diesel en bijvoorbeeld aardgas of LNG, mogen dan nog wel aanspraak maken op mautvrijstelling, mits de gasvormige brandstof de dominerende brandstof is.

De BAG komt in het geweer omdat het al enkele malen vast moest stellen, dat dieseltrucks achteraf werden omgebouwd, soms zelfs in een ander Europees land, waar dan een type-goedkeuring wed verleend. Vervolgens restte Toll Collect weinig anders dan de betreffende truck vrij te stellen van tolgelden.  Ook enkele Nederlandse vervoerders hebben naar verluidt op die manier geprobeerd om onder d tolplicht op het Duitse wegennet uit te komen. De Duitse verkeersinspectie stelt als eis dat mautvrijstelling alleen geldt voor voertuigen die hoofdzakelijk op gas rijden. Ook dit is bij sommige constructies niet het geval. Verder moet aan de Euro 6 norm voldaan worden en moet er een gastank gemonteerd zijn met een inhoud van minimaal 300 liter. Op dat laatste handhaafde de BAG al enige tijd.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.