MAN met hybride kraanaandrijving

Met deze truck kan de chauffeur met de autolaadkraan werken zonder dat de motor draait. “Dat scheelt niet alleen geluid en uitstoot van CO2, maar werkt bovendien ook veel veiliger. De chauffeur kan nu op normale toon spreken met omstanders en dat was met een normale PTO niet mogelijk”, aldus Barend van Kessel.

Het bedrijf heeft zonnepanelen op de bedrijfsgebouwen en wordt er GTL-brandstof gebruikt in allerlei machines zoals trilplaten en minigravers. “Voor zover mogelijk werken wij duurzaam, niet alleen voor ons zelf maar het wordt ook van ons verlangd. Een duurzame manier van omgang met het milieu is een wens van onze opdrachtgevers.”

Chauffeur Edwin van de Grijn wees Van Kessel op het bestaan van deze hybride-oplossing voor de aandrijving van de autolaadkraan. “Ik heb me toen meteen laten informeren door WVT en dat leidde tot deze investering. Ik zag meteen de milieuvoordelen, maar mijn eis was dat het een compromisloos werkend systeem moet zijn. Volgens ons is WVT daar in geslaagd”, aldus Van Kessel.

De aandrijving van de autolaadkraan vindt plaats door de hybride PTO. Door het accupakket ’s nachts op te laden met groene stroom uit de zonnepanelen, kan er vervolgens vier uur gewerkt worden op één lading. Als de spanning te laag wordt, neemt de dieselmotor de aandrijving automatisch over van het hybridesysteem.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.