MAN-kippers in het terrein van Tata Steel

IJTG Logistics, ook bekend als IJmond Transport Groep, heeft de eerste drie MAN trucks van de nieuwe generatie als 10×4 in gebruik genomen. De indrukwekkende vijf-assers zijn voorzien van een 35 kuubs Gijsbertsen kipperopbouw met milieukleppen en een afdekking boven de cabine. De trucks zijn als extra heavy duty voertuigen uitgerust voor hun zware werk op het terrein van Tata Steel in IJmuiden.

IJTG zet de trucks 24 uur per dag in op het terrein van Tata Steel. Om die reden zit er ook geen kentekenplaat op de trucks, maar ze zijn wel degelijk gekentekend. ,,Dat maakt het eenvoudiger om ze te verkopen na hun inzet bij Tata Steel.’’ zegt algemeen directeur Wim Strijk van IJTG: ,,In totaal rijden er twintig dergelijke trucks van ons voor de grond- en reststoffen logistiek op het eigen terrein. Wij werken in ploegendienst en de trucks staan eigenlijk nooit stil. Per jaar draaien ze gemiddeld 3x zoveel uren als een auto met een inzet buiten TATA. We werken met deze 10×4 trucks en een aantal 10×8 modellen in het terrein’’.

Veeleisend en zwaar werk

De trucks kwamen af fabriek als standaard 8×4 met een 26 tons bladgeveerd tandemstel. Wierda Voertuig Techniek heeft de chassis vervolgens voorzien van een extra zware middelste liftbare, en gestuurde as waardoor het een vijf-asser werd. De trucks zijn wettelijk goedgekeurd voor 49 ton op de weg maar de technische toelating is veel hoger. IJTG zet de trucks dagelijks in met totaalgewichten van rond de zestig ton. ,,In dit veeleisende werk heb je een betrouwbaar en degelijk voertuig nodig en wij hebben uitstekende ervaringen met MAN. Bovendien kunnen we altijd terug vallen op onze huisdealer BTS hier in Beverwijk. Zij begrijpen onze business en ze weten precies wat we nodig hebben in dit specifieke werk. Overigens bestaat momenteel 98% van onze vloot uit MAN trucks. We hebben rond de negentig trekkers, deze kippers, een grote afdeling met speciale voertuigen (hefbare opleggers tot 200 ton met terminaltrekkers als aandrijfmiddel), en ook nog een vloot MAN TGE bestelwagens voor onze pharma-tak,’’ aldus de heer Strijk.

Beschermplaat

De 10×4 kippers zijn voorzien van een plaat die de cabine beschermt tegen vallende lading tijdens het laden. Soms gaat het daarbij om gloeiend hete cokes tot wel 800 graden. Op de luifel is een camera aangebracht waarmee de chauffeur het laden onder trechters goed kan zien. Bijzonder is dat de trucks relatief laag gebouwd zijn. Reden daarvoor is dat veel installaties slechts 360 cm hoog zijn op het Tata Steel terrein. Verder zijn de trucks beveiligd tegen het rijden met de bak omhoog (kiepbeveiliging) en zijn de trucks uitgevoerd met een interieur dat in een lange afstand truck niet zou misstaan. IJTG koos voor de 470 pk sterke D26 krachtbron in de nieuwste Euro-6E uitvoering in combinatie met de MAN Tipmatic versnellingsbak met Offroad software. De trucks zijn begrensd tot een snelheid van 50 km/h vanwege het werken op het afgesloten terrein.

De drie nieuwe MAN trucks werden afgeleverd door BTS Trucks in Beverwijk. Bij die gelegenheid kreeg een groep chauffeurs instructie door de specialisten van MAN en WVT over de bediening van de nieuwe voertuigen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2933 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *