Lichte Schmitz-trailers voor Dimetra

De Schmitz SCS X-light schuifzeilopleggers zijn uitgevoerd met aluminium hoekrongen, achterdeuren, luchtketels en zijborden. Tevens beschikken de opleggers over aluminium velgen en een laadklep met een volledig aluminium platform. Dit alles resulteert in een totaalgewicht per oplegger van nog geen 7000 kg en dat is naar zeggen van de leverancier een bijzondere prestatie.

De trailers zijn volledig gecertificeerd volgens de laatste TÜV- en ladingzekeringsnormen DIN XL 12642 en werden afgeleverd door Bouwheer Zeewolde, een officiële Schmitz-partner. Met Bouwheer doet Dimetra al heel lang zaken. “Ze bieden de juiste prijs-/kwaliteitsverhouding en als er wat is, dan staan ze altijd voor je klaar”, aldus Jan van de Waerdt, die het wagenpark bij Dimetra beheert. “Wij hebben een eigen werkplaats waar we al het traileronderhoud zelf doen. Daaruit volgt dat je wel eens snel onderdelen nodig hebt. De service van Bouwheer is hierin exemplarisch, niemand is sneller.”

Besparen op tolkosten

Dimetra rijdt voornamelijk op Zwitserland. Dit gebeurt met een jong wagenpark dat 46 trekkende en 63 getrokken eenheden telt. Ruim de helft van de trailers is geleverd door Schmitz. Aan de trekkende kant heeft Dimetra op dit ogenblik vijf truckmerken. “Dat heeft te maken met de strenge Euro VI-normen”, aldus De Waerdt. “We onderzoeken welke truck voor ons werk het zuinigst is. Door met jong materieel te rijden, besparen we op tolkosten in Duitsland en Zwitserland. Maar Euro VI brengt ook met zich mee dat de totaalgewichten van de trekkers weer oplopen. Door nu voor deze lichte trailers te kiezen, kunnen we onze klanten toch het laadvermogen bieden dat ze gewend zijn.”

Zwitserland staat bekend om zijn strenge inspectiebeleid. Om zeker te zijn van de juiste toegevoegde waarde voor de klant en door tegelijkertijd keurig te voldoen aan de Zwitserse wet, koos Dimetra voor de lichtste variant van de Schmitz SCS-X-light. “Bij gebleken geschiktheid van dit type trailer, overwegen we zeker om verder te gaan met lichtere trailers achter onze trekkers”, zegt De Waerdt.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.