Ladingdiefstal verdrievoudigd in 2022
Vorig jaar zijn er wereldwijd 13.416 diefstallen (of pogingen tot) gerapporteerd aan de Transported Asset Protection Association (TAPA). Dat komt neer op een ruime verdubbeling ten opzichte van 2021. In ons land was zelfs sprake van een verdrievoudiging.
Dat bericht het Verbond van Verzekeraars. De meeste ladingdiefstallen vinden in Europa plaats. Groot-Brittannië gaat met ruim 4100 incidenten aan kop en wordt op de voet gevolgd door Duitsland (3850 meldingen). Maar liefst 60 procent van alle incidenten vinden in Groot-Brittannië of Duitsland plaats. Nederland bezet de vierde plaats, met 727 meldingen.
Schadebedrag
Naast het aantal incidenten is ook het schadebedrag verdrievoudigd. In 2021 bedroeg die totale schade nog een kleine 100 miljoen euro, terwijl er vorig jaar wereldwijd – voor zover bekend – ruim 324 miljoen euro aan lading is gestolen. Omgerekend komt het gemiddelde schadebedrag uit op 140.808 euro. “Het gaat daarbij niet alleen om de gestolen lading”, benadrukt beleidsadviseur Marko van Leeuwen van het Verbond van Verzekeraars. “Vaak is er ook sprake van schade aan het voertuig zelf. En bovendien brengt de stilstand van de vrachtwagen ook de nodige kosten met zich mee.”
Nog belangrijker is, vindt hij, het leed voor de chauffeur. “Ladingdiefstal kan veel impact hebben. In Nederland vinden de meeste diefstallen plaats door het openbreken van geparkeerde trucks. Soms zelfs als de chauffeur ligt te slapen. Zo zijn er vorig jaar op een parkeerplaats in Asten (Noord-Brabant) 114 computerterminals uit een vrachtwagen gestolen, terwijl de chauffeur lag te slapen.”
Beveiliging
Uit cijfers van TAPA blijkt dat de lading bij 90 procent van de gemelde ladingdiefstallen niet was beveiligd. Dat kan volgens Van Leeuwen een stuk beter. “Goede preventiemaatregelen zijn van groot belang. Het consequent toepassen van een aantal vuistregels kan vaak veel ellende voorkomen. Dat geldt zowel bij het inplannen van een rit als bij het uitbesteden van een vracht.”