Laadnetwerk Volvo, Daimler en Traton gaat Milence heten

Commercial Vehicle Charging Europe, de joint venture van Volvo Group, Daimler Truck en Traton Group, gaat officieel van start onder de merknaam Milence. Milence, dat Europa’s eerste grootschalige openbare laadnetwerk voor zware vrachtwagens en bussen uitrolt, richt zich in eerste instantie op laadlocaties in Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Spanje, Italië, Noorwegen en Zweden. Met een half miljard euro aan initiële financiering wil Milence de overgang naar emissievrij zwaar wegtransport in Europa ondersteunen en versnellen en chauffeurs een comfortabelere en veiligere werkomgeving bieden.

Ongeveer een kwart van de emissies van het wegvervoer in de Europese Unie is afkomstig van zware bedrijfsvoertuigen. Recente doorbraken in batterij- en laadtechnologie maken batterij-elektrische vrachtwagens tot de belangrijkste oplossing om de uitstoot in deze sector te verminderen. Tegen 2024 zullen batterij-elektrische vrachtwagens met een bereik van meer dan 400 kilometer op de Europese markt komen. Deze vrachtwagens kunnen hun batterijen volledig opladen tijdens de verplichte pauze van 45 minuten van de bestuurder. Een betrouwbaar openbaar laadnetwerk, afgestemd op de behoeften van vervoerders en chauffeurs, is essentieel om deze elektrische overgang zo snel mogelijk te laten verlopen. “Daarom is er geen tijd te verliezen en moeten we de markt voor zijn met de uitrol van ten minste 1.700 laadpunten in de komende vijf jaar”, legt CEO van Milence Anja van Niersen uit.

Meest energiezuinige en duurzame optie

In de huidige energietransitie is het belangrijk om de beschikbare energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken. “Nu al is batterij-elektrisch vrachtvervoer de meest energie[1]efficiënte en duurzame optie voor wegtransport”, legt Van Niersen uit. Bovendien stellen de op veel laadstations aanwezige batterijen vrachtwagens in staat om opgeslagen groene energie te gebruiken, waardoor de piekvraag naar energie vanaf het net afneemt. Op die manier kan Milence de belasting van het elektriciteitsnet verminderen, de vraag in evenwicht brengen en een pragmatische oplossing bieden voor de huidige congestie van het net in veel landen. Terwijl met de huidige manier van laden (CCS) sommige zware vrachtwagens al in minder dan 90 minuten volledig kunnen worden opgeladen, maakt het nieuwe Megawatt Charging System (MCS) het mogelijk om een vrachtwagen van 40 ton in 30-45 minuten op te laden terwijl de chauffeurs hun verplichte pauze nemen.

Betere arbeidsomstandigheden

Hoewel ze een essentiële rol spelen in de Europese economie, worden vrachtwagenchauffeurs vaak geconfronteerd met moeilijke werkomstandigheden waarin veiligheid, comfort en hygiëne niet gewaarborgd zijn. “Dat is al direct merkbaar wanneer je over de Europese snelwegen rijdt”, zegt Van Niersen. “Voeg daar een tekort van bijna een half miljoen vrachtwagenchauffeurs en 40.000 ontbrekende parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs aan toe, en het is duidelijk dat er veel ruimte is voor verbetering binnen de wegtransportsector.” Om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren, zorgt Milence voor veilige en beveiligde laadplekken met faciliteiten en diensten die zijn afgestemd op de behoeften van de chauffeurs. Denk hierbij aan schone sanitaire voorzieningen, eten en drinken, recreatiemogelijkheden en een hoog beveiligingsniveau.   

Lagere totale kosten

Binnen twee tot vier jaar hebben batterij-elektrische trucks een lagere ‘total cost of ownership’ (TCO) dan dieseltrucks voor een breed scala aan transporten, waaronder lange afstandstransporten. “In sommige gevallen is de TCO voor batterij-elektrische vrachtwagens voor regionaal vervoer al lager. Binnen enkele jaren zal dit in veel landen in Europa ook het geval zijn voor elektrische vrachtwagens voor lange afstanden”, zegt Van Niersen. “Met gunstige EU-regelgeving, lagere eigendomskosten, verbeterde werkomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs en de uitrol van een Europees megawatt laadnetwerk, verwachten we dat batterij-elektrische trucks de wegtransportindustrie de komende jaren zullen transformeren.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3520 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *