Krone start onderdelenwebshop

Sinds enkele jaren biedt Krone servicepakketten aan onder de naam Fair Care. Daarbij kunnen klanten kiezen voor het laten servicen van de banden, de laadklep en bijvoorbeeld de koelmotor. Krone zegt dat het zich tot in het vijfde jaar na aankoop van onderdelen verantwoordelijk voelt voor de gewenste werking ervan. Om dit te waarborgen komt Krone met een speciale app, de Claim Care App, waarmee fleetowners garantiegevallen kunnen insturen aan de fabrikant. 

Ten aanzien van telematica laat Krone weten dat hun trailers met maximaal vijftig sensoren uitgerust worden, om een bruikbare datastroom op gang te brengen. Handig is dat Krone hierbij bijvoorbeeld met een camera in de laadruimte werkt om de planning van het transportbedrijf te kunnen laten bepalen hoeveel laadmeters er nog beschikbaar zijn voor de chauffeur die nog onderweg is. “We gaan uiteindelijk van een black box naar een white box”, zegt Krone. “Van actuele gegevens naar predictive analytics, waar moderne algoritmen aan te pas komen.” 

In het licht daarvan moet de samenwerking met het Franse Shippeo gezien worden. De kern van de software van dit bedrijf is het inschatten van aankomsttijden van vrachten met behulp van tal van parameters, die worden ingevoerd waarop met een algoritme de aankomsttijd nauwkeurig kan worden voorspeld.

Krone integreert deze systematiek in het eigen trailer-telematicasysteem dat hierdoor een flink stuk effectiever wordt. De trailerfabrikant zegt te verwachten dat de vraag naar trailers die zelf hun aankomsttijd kunnen voorspellen wanneer ze geladen onderweg zijn, snel zal stijgen. 

Naast deze voorname toevoeging, werkt Shippeo ook aan de integratie van temperatuurgegevens uit koeltrailers van Krone waardoor alle betrokkenen bij de rit, met name natuurlijk de eindklant, weten of de lading nog bruikbaar is en in de gewenste versheidsconditie. Doordat het systeem van Krone zelfs de minste verandering aangeeft, kunnen bijtijds maatregelen worden genomen om de lading op de gewenste temperatuur te houden. 

Celsineo van start

Na een grote introductie vorig jaar maart in Stuttgart, wil Krone nu daadwerkelijk koeltrailers gaan uitrusten met hun eigen koelmachine, die in samenwerking met Liebherr is ontwikkeld. Krone en Liebherr kennen elkaar al heel lang, omdat de Zwitsers veel dieselmotoren leveren in de landbouwmachines die Krone in zijn landbouwdivisie produceert. De motor in de Celsineo-koelmachine drijft drie koelaggregaten aan, waar conventionele machines maar één zo’n unit hebben. Dat is veel, maar Krone speelt in op de vrees dat een koeltrailer geladen met bijvoorbeeld verse garnalen, er onverhoeds mee ophoudt, waarna de miljoenen kostende lading verloren gaat. Volgens Krone heeft de nieuwe koelmachine het afgelopen jaar harde praktijktests ondergaan bij klanten in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk. De zogenaamde pulldown-tijd, de tijd die de machine nodig heeft om de laadruimte terug te koelen naar een ingestelde temperatuur, zou zijn verkort. De service-interval is van 2000 naar 3000 draai-uren verlengd. In januari 2021 is de verkoopstart gepland. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2690 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *