Korter draaien met een 10×4

Deze vijfassige Iveco Trakker is geleverd aan Transpo uit het Limburgse Nuth en heeft een 450 pk sterke Euro VI motor die de norm haalt zonder EGR. Als basis dient een eenvoudig 4×4 chassis, waarvan de aandrijving van de vooras wel uitschakelbaar is, voor gebruik op de weg.

De tweede as is een heuse voorloper, die mechanisch gestuurd wordt, maar die ook hefbaar is. De derde en de vijfde as staan op minimaal 1,81 meter van de aangedreven vierde as. De vijfde as is bovendien gestuurd. Daardoor leidt deze asopstelling ertoe, dat deze bakwagen een tachtig centimeter kortere draaicirkel heeft dan een vergelijkbare vijfasser, waarvan de laatste twee assen een tandem vormen. Dit is de meest toegepaste vijfasser constructie in ons land.

Het mooie van de oplossing van Feijts is, dat de vijfasser een leeggewicht heeft van 18.400 kilo heeft. Daardoor resteert een fors laadvermogen van 31,6 ton. Vier assen gestuurd dus en twee aangedreven. Van de vijf assen zijn er drie liftbaar voor ‘lege’ ritten op verhard wegdek.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.