Koopman: partsdistributie per elektrische MAN

Logistiek dienstverlener Koopman Logistics heeft onlangs de eerste MAN eTGM die in Nederland in het distributiewerk ingezet gaat worden, in gebruik genomen. Deze vol-elektrische bakwagen gaat voor Pon Logistiek auto-onderdelen rijden op twee routes.

“We willen heel graag, en liefst ook nog zo snel mogelijk, omschakelen op zero-emissie vervoer”, zegt Klaas Koopman die bij het bedrijf directeur Business Development &Innovatie is. “Wij kiezen, waar dat kan, voor duurzame oplossingen. De eTGM is er één van. Wij zijn ons bewust van onze CO2- voetafdruk en hebben als doelstelling dit te verlagen. We maken in ons wagenpark al gebruik van diverse elektrische wagens en tanken met een deel van onze vloot pure HVO. Voor ons was dit een mooie kans om samen met Pon en MAN het initiatief aan te gaan om te kijken wat de elektrische vrachtwagen ons in de toekomst kan brengen.” 

Rekenen

“Dit project is meer dan alleen de vrachtwagen. Het gaat daarnaast om het optimaal plannen van de rit, en de laad-, los-, en oplaadcycli. Dat laatste schept wel eens een spraakverwarring; het gaat om het laden van vracht, en laden van stroom. Dat moet zorgvuldig gepland worden, en de juiste rit versus locatie bij kiezen. Wij denken dat we die hiermee gevonden hebben, om een start te kunnen maken met elektrificatie van vrachtwagens binnen Koopman,” zegt Wouter Renkema, manager wagenpark en werkplaatsen bij Koopman. 

Voorkeur

“We zullen altijd kiezen voor trucks van een OEM, oftewel een bestaande fabrikant. Alleen als de fabrikant er zelf achterstaat, en dit ondersteund wordt door een Europees dealernet, kunnen wij de voertuigen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn; transport in heel Europa, zonder beperkingen. 

MAN eTGM inzet 24 uur

MAN bouwde op basis van de TGM een elektrische variant. Die heeft een actieradius van 200 kilometer. Dat past volgens Renkema keurig binnen de routes die voor deze elektrische truck worden ingepland. “We rijden er in de ochtend mee vanuit Leusden, wat in feite de standplaats is, naar diverse adressen op de Veluwe. In de nacht volgt dan nog een route naar Amsterdam. Ons doel is om praktijkervaring op te doen. Een ‘proef’ of ‘pilot’ zou ik het niet willen noemen. De komende vier jaar wordt deze truck gewoon in ons werk ingezet.” 

Opladen

Voor elke rit worden de accu’s opgeladen aan het snellaadstation van Pon Logistics in Leusden. De bruikbare accucapaciteit bedraagt 185 kWh en het vermogen van de elektromotor bedraagt 265 kW. Deze MAN eTGM heeft een netto laadvermogen van 12,5 ton wat prima past bij de dagelijkse inzet. 

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.