In Europa en in Amerika zien we dat fabrikanten initiatieven nemen om zelfrijdende trucks te ontwikkelen en duidelijk is dat Kamaz, waarin Daimler overigens een minderheidsaandeel heeft, niet achter wil blijven. Voor het nieuwe testterrein wil de truckfabrikant 87 miljoen dollar uittrekken. Dit bedrag moet weer terugverdiend worden wanneer ook andere bedrijven van de testfaciliteit gebruik gaan maken. Hierbij wordt gedacht aan autofabrikanten, en aan producenten van bouwmachines en van agrarische machines.

Binnen nu en tien jaar wil Kamaz een kleine twintig nieuwe voertuigen ontwikkelen, die hun werk voor het vergrote deel zelfstandig kunnen doen. De bedoeling is dat op het nieuw te bouwen stedelijke testterrein ook ander verkeer gaat rijden. Zoals motorfietsen, auto’s, maar ook voetgangers, waarbij laatstgenoemden ook gaan oversteken.

Kamaz werkt in dit project samen met een Russische softwarefabrikant. De Russische overheid moet de wet wijzigen om een en ander mogelijk te kunnen maken. Dit zal naar verwachting in 2017 gebeurd zijn. De Russen willen haast maken, want jaarlijks vallen er bij ongelukken met vrachtwagens zeker 2.000 doden in het verkeer.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties