Johnny Nijenhuis nieuw bij HCNP

Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions is sinds deze maand als zevende partner aangesloten bij Hytruck Consult & Partners (HCNP). Zijn sterke overtuiging is, dat ook als ondernemers nog geen concrete plannen hebben voor een elektrische vrachtwagen, zij zich nu al wel moeten oriënteren op wat er speelt en gaat spelen. “Er is anders een gerede kans, dat je ten opzichte van je concurrentie over één of twee jaar de boot mist.”

Hytruck Consult & Partners (HCNP) geldt in Nederland als een erkend consultancy en kennisinstituut voor elk aspect rond zero-emissie transport en logistiek. HCNP is niet alleen expert in BEV en FCEV-voertuigen, maar zeker ook in de integrale uitrol van duurzame energieproductie, oplaad- of waterstoftankinfrastructuur en de inpassing van een compleet Z.E.-concept in een bestaande bedrijfsvoering. Dat maakt HCNP tot een door transportondernemers, verladers en overheden veel geraadpleegde partij. Wat precies de reden is van de komst van Johnny Nijenhuis. HCNP wil ook de komende tijd elke ondernemer optimaal van dienst kunnen blijven zijn.

Grote belangstelling

“Ik merk vanuit mijn eigen praktijk dat er bij veel ondernemers grote belangstelling is voor Zero-emissie transport en logistiek. Daarom ben ik blij met mijn partnerschap bij HCNP. Samen hebben we heel veel expertise en ervaring en kunnen we ondernemers veel efficiënter en sneller van dienst zijn. Zo kan HCNP ook als powerhouse fungeren voor een ondernemer. Die kan bij ons met één telefoonnummer zijn complete project turnkey opgeleverd krijgen als dat de vraag is.”

Als je Nijenhuis vraagt hoe hij het traject naar zero-emissie logistiek de komende vijf jaar inschat, is het zijn overtuiging dat al vóór 2030 alle inzetten met Z.E. trucks goedkoper zullen zijn, dan die van een diesel. “Ik zie nu al steeds meer gevallen waar de TCO van een Z.E-voertuig lager is dan die van een conventioneel voertuig. Daarnaast hebben de Europese truckfabrikanten afgesproken vanaf 2040 te stoppen met de productie van fossiel aangedreven voertuigen. Ik geloof er dan ook heilig in dat er rond 2035 geen dieseltruck meer zal worden verkocht.”

Stoom en kokend water

“Toch hoor ik nog vaak bij transportondernemers dat ‘we tot 2035 nog 13 jaar tijd hebben”, vertelt Nijenhuis. “Dat lijkt ver weg. Maar dat is écht niet zo dus laat je niet in slaap sussen. Je moet vandaag al antwoorden hebben om morgen te kunnen blijven rijden. Ondernemers zullen heel veel nieuwe kennis tot zich moeten nemen én implementeren in hun bedrijfsvoering en daarbij veel problemen tegenkomen. Dan moet je niet tot het laatste moment wachten en denken dat je dan alles met stoom en kokend water nog geregeld krijgt.”

“Wat er op ons afkomt, is gigantisch”, schetst Nijenhuis. “Je moet nu al een duidelijke stip op de horizon zetten hoe jou bedrijf er in 2030 uit moet zien. Materieel koop je voor langere tijd. Maar voor je zelfs daaraan kunt denken, kom je nog voor heel veel tijd vretende uitdagingen te staan. De grootste zal voor velen de beschikbaarheid van, of zeker de eerste jaren, de schaarste aan elektrische energie zijn.”

Extra energie

“Dus wellicht is het heel wijs om nu al een aanvraag voor extra energie te doen. Anders loop je het gevaar dat je aanvraag straks diep onder op de stapel komt te liggen. Dit nog los van het gevaar dat de politiek vanwege energieschaarste kan besluiten dat woonwijken en algemene voorzieningen voorrang krijgen. Dus is het misschien wel verstandig om te investeren in zonnepanelen of waterstof. Dit nog los van allerlei stroperige regelgeving en lange (op)levertijden.”

“En dat is allemaal nog het voorbereidende traject”, onderstreept Nijenhuis. “Uiteindelijk wil je Z.E.-transporteren. Dat is anders en dus wil je vooraf ruim praktische ervaring met alle aspecten van Z.E.- transport en logistiek opdoen. Nu heb je nog de tijd om gedoseerd te leren hoe dat het beste bij jouw bedrijfsvoering past en om je hele bedrijf in al zijn facetten toekomstbestendig te maken. Tegelijkertijd geldt, dat hoe beter je dat in de vingers krijgt, des te sterker je concurrentiepositie wordt. In dat licht bezien, is de aanschaf van een elektrisch aangedreven truck altijd een verantwoorde investering.”

Nijenhuis ziet het als zijn roeping om ondernemers in dit hele proces met raad en daad bij staan. “Het mooiste vind ik het als ik een compleet traject mag doen. Daar zie ik mijn partnerschap bij HCNP als ondernemerscoöperatie heel duidelijk als een verbreding en verdieping. Daarmee is de klant verzekerd van kwaliteit en hoef ik minder vaak ‘nee’ te verkopen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3310 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.