Ook Iveco besteedt studie naar autonome techniek uit
De laatste tijd zien we in de truckwereld dat de studie naar autonome techniek niet meer door de truckfabrikanten zelf wordt uitgevoerd. Eerder zagen we dit al bij Daimler en de merken van Traton. Meestal worden partnerschappen met derde, gespecialiseerde partijen gesloten. Iveco sluit zich nu ook aan bij deze ontwikkeling door een ‘niet bindend memorandum of understanding’ te sluiten met het Amerikaanse Plus.
Complicerende factor voor Iveco is dat het in onderhandeling is om zelf te worden overgenomen. Daarbij overeenkomsten sluiten met derde partijen is geen makkelijk proces. Zo’n ‘niet bindend memorandum of understanding’ is best vaag, waar Iveco nog alle kanten mee uit kan.
Plus
Het Amerikaanse bedrijf Plus, dat pas vijf jaar bestaat, haalde onlangs nog 220 miljoen dollar op en in februari ook nog eens 200 miljoen. Pikant is dat hier ook Chinese truckfabrikanten bij zitten, FAW en SAIC, waarmee Iveco hoogstwaarschijnlijk in onderhandeling is over de verkoop van het bedrijf.
Onder de voorwaarden van het niet-bindende MOU zullen Iveco en Plus Iveco’s nieuwste generatie S-Way heavy-duty truck integreren met het PlusDrive full-stack autonome rijsysteem. De samenwerking zal ook het gebruik van het vloeibaar aardgas(LNG)-motorsysteem van Iveco onderzoeken om de gezamenlijk ontwikkelde autonome vrachtwagens van de juiste software te voorzien.