Ten eerste voor de (weg)transportsector zelf: meer volume betekent (bij gelijke tarieven) meer euro’s in de kassa. Het gaat echter om de marge, om wat je uiteindelijk verdient zodat er geïnvesteerd kan worden.

Ten tweede is een toenemende transportbehoefte een teken dat de economie aantrekt. Zowel de binnenlandse als de doorvoerkilometers zaten begin dit jaar in de lift. Het vooruitzicht op meer transportkilometers betekent eveneens dat de consument naar verwachting weer langzamerhand de euro’s laat rollen. Niet voor niets is de transportsector een vroege indicator voor economische groei dan wel achteruitgang. En meer kilometers hebben meer aftersales tot gevolg. De hele keten profiteert van een zich positief ontwikkelende economie.

En dan nu die tik van de internationale politieke situatie, vooral de relatie tussen West-Europa en Rusland. Hoe begrijpelijk en zelfs terecht de woede is over wat er in Oekraïne gebeurt en hoe terecht de sancties ook zijn, de wederzijdse boycotten van bedrijven en goederen hebben directe gevolgen voor de transportsector. Allereerst worden bedrijven en hun transporteurs getroffen die dagelijks hun goederen naar Rusland vervoeren. Alternatieven zijn niet zomaar voorhanden. Dat betekent dat er meer goederen beschikbaar komen voor een kleinere afzetmarkt. Dalende prijzen dus, waardoor de consument zijn komkommers, paprika’s en vlees goedkoper worden. Dalende prijzen en marges aan de klantenkant van het transportbedrijf zetten druk op de prijsafspraken met leveranciers, zoals die transporteur.

Minder vrachtwagens naar Rusland, betekent ook meer vrachtwagens beschikbaar voor West-Europa. Overcapaciteit dus met verdringing tot gevolg. En, u snapt het al, druk op de prijzen. Belangrijker, juist voor het binnenlandse vervoer, is de dreiging dat de internationale situatie zal leiden tot een afwachtende consument. Dat het verwachte economische herstel een pas op de plaats gaat maken. En dat kunnen we niet gebruiken. Gelukkig zijn er altijd creatieve ondernemers die onder druk met innovatieve oplossingen komen. Voorlopig echter zal de overheid alert moeten zijn dat niet ten onrechte ondernemers het gelag van de internationale situatie betalen.

Nu we deze maand herdenken dat het 100 jaar gelden is dat de Eerste Wereldoorlog begon, is het verstandig om je te realiseren dat als partijen zich ingraven, dat alleen maar verlies voor beide oplevert. De transportsector is gebaat bij een snelle, diplomatieke oplossing. Dat hebben ze zelf helaas niet in de hand.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties