Ingekorte Scania behoudt GVW van 45 ton

Rademaker koos onder andere voor Scania omdat die zowel een van de laagste als een van de meest stijve chassis in de markt heeft met een af fabriek innerliner over de hele lengte. “Natuurlijk heb je bij een 165 ton/m kraan nog een hulpchassis nodig. Maar de twee 8 tons stempelpoten voorop zitten gewoon aan het frame. Door die poten hebben wij een reikwijdte van 38 meter 360ᵒ  rondom de auto. De kraan zelf is de zwaarste Palfinger die nog kan vouwen en wordt aangedreven door twee PTO’s. Hij heeft een 24 ton/m jib en een 3,5 tons lier, dus we kunnen ook over de cabine hijsen.”

GVW

De ingekorte vijf-asser weegt leeg 32,2 ton en heeft een GVW van 45 ton. “Maar omdat wij een permanente ontheffing hebben tot 78 ton hebben we hiermee een optimaal inzetbaar en multifunctioneel voertuig”, zegt Eldert Rademaker. “We kunnen er zowel een losse laadbak opzetten, er een semi-dieplader aan koppelen of dankzij de vangmuilkoppeling ook een aanhangwagen mee trekken. Zo kun je niet alleen ergens gaan hijsen, maar in veel gevallen ook bijvoorbeeld meteen de te plaatsen machine meenemen. En omdat werkelijk alles wat we nodig hebben aan boord is, hoeft er geen aparte materiaalwagen mee en kun je de meeste klussen in je eentje af.”

Hiertoe heeft Eldert op werkelijk elke vrije positie een kastje laten maken voor al het losse materieel. “In totaal zijn het er 17”, vertelt hij.

Zescilinder

De truck is rondom luchtgeveerd en heeft twee negen tons voorassen. “Dat is genoeg. Omdat de kraanopbouw mede dankzij de verlengde R-dagcabine ver naar voren staat, gebruik je die reserve ook.”

Op de vraag waarom er nu gekozen is voor een zescilinder raken we een gevoelige snaar. “De vorige was een V8. Dat is natuurlijk helemaal geweldig. Mijn hart gaat nog steeds sneller kloppen elke keer als ik die auto start. Gelukkig gaat die auto niet weg. Maar een zescilinder heeft drie grote voordelen: het koppel is net zo goed en wordt over een breder inzetgebied afgegeven, het verbruik is beter en, het belangrijkste, de SCR-unit van de 500 is de helft kleiner dan van een V8 580 en die ruimte hadden we nodig omdat er ook nog een bescheiden kraantje op moest passen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2690 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *